Στην ηλεκτρονική εφημερίδα “itn Ελληνικός Τουρισμός” που κυκλοφόρησε την Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2022, γράφει η Δώρα Χρήστου για τον γαμήλιο τουρισμό μετά την πανδημία.
Το 2019 ο κλάδος είχε έσοδα 200 εκατομμυρίων ευρώ. Στην πανδημία υπήρξε απόλυτη πτώση των γαμήλιων ταξιδιών, όμως σήμερα όλα δείχνουν πως αυτή η μορφή θα βρεθεί ξανά σε άνοδο στη χώρα μας
Μία θεματική μορφή τουρισμού που γνώριζε ραγδαία άνοδο τα χρόνια προ της πανδημίας στη χώρα μας και τώρα δείχνει να επιστρέφει δυναμικό είναι ο Γαμήλιος Τουρισμός. Η Ελλάδα μια χώρα γεμάτη ομορφιές, φυσικά τοπία που συνδυάζουν καταγάλανες θάλασσες με εμβληματικά βουνά που η θέα σου κόβει την ανάσα, ξεχωρίζει για τα αριστουργηματικά ηλιοβασιλέματα της, καθώς και για μοναδικό κλίμα της.
Είναι λογικό σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που φημίζεται για την φιλοξενία και την ζεστασιά που προσφέρει στους επισκέπτες της, ο Γαμήλιος Τουρισμός να γνωρίσει μεγάλη άνθιση. Μάλιστα τα τελευταία χρόνια είχε φτάσει να προσφέρει έσοδα της τάξεως των 200 εκατ. εύρω. Σε παγκόσμια κλίμακα τα έσοδα της βιομηχανίας του γαμήλιου τουρισμού ετησίως υπολογίζονται σχεδόν 300 δισ. ευρώ. εκ των οποίων τα 50 δισ. προέρχονται μόνο από τις ΗΠΑ.
Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα το 2019 ο κλάδος είχε έσοδα 200 εκατομμυρίων ευρώ από τις διανυκτερεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε ξενοδοχεία και λοιπούς χώρους φιλοξενίας και τις καταναλώσεις σε εστιατόρια και μπαρ. Καταγράφτηκαν 260.000 διανυκτερεύσεις. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός πως φαίνεται ότι η μέση δαπάνη κάθε επισκέπτη στο πλαίσιο του γαμήλιου τουρισμού είναι τετραπλάσια της μέσης δαπάνης των επισκεπτών αναψυχής. Σημαντικό ρόλο επίσης στις οικονομικές απολαβές έπαιξαν οι αγορές σε καταστήματα, οι ενοικιάσεις χώρων καθώς και οι αμοιβές προμηθευτών.
Πάρα πολλά ζευγάρια από όλο τον κόσμο τα τελευταία χρόνια επιλέγουν την χώρα μας για τον γάμο τους. Συχνά οργανώνονται εκδρομές από ολόκληρα γκρουπ από χώρες όπως η Κίνα ή η Ιαπωνία με σκοπό να έρθουν και να παντρευτούν στην Ελλάδα. Οι περιοχές της Ελλάδας με την υψηλότερη ζήτηση για πραγματοποίηση γάμων είναι η Σαντορίνη που έρχεται πρώτη με μεγάλη διαφορά.
Μάλιστα οι γάμοι των τουριστών που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο στο νησί είναι τόσοι πολλοί που θα μπορούσε η οικονομία του νησιού να στηριχθεί μόνο σε αυτό χωρίς να εξαρτάται από άλλες τουριστικές τάσεις. Υψηλότερη ζήτηση έχει επίσης η Κρήτη η οποία παρουσίασε τεράστια ανάπτυξη και η οποία εμφανίζεται κυρίως στα Χανιά και στο Ρέθυμνο. Επίσης δημοφιλείς προορισμοί είναι: η Ρόδος, η Σκόπελος, η Κέρκυρα, η Χαλκιδική, η Μήλος, η Σύρος και η Ικαρία. Σύμφωνα με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί για τους κυριότερους προορισμούς ξένων τουριστών στην Ελλάδα για γάμο εκτός από τους νησιωτικούς προορισμούς φαίνεται οι επισκέπτες να επιλέγουν περιοχές όπως το Πήλιο και το κάστρο της Μονεμβάσιας.
Ο πιο δημοφιλής προορισμός για γαμήλιο τουρισμό στην Ελλάδα είναι η Σαντορίνη με μεγάλη διαφορά
Η πανδημία έθιξε τον κλάδο του γαμήλιου τουρισμού σε τεράστιο βαθμό, ακυρώνοντας γαμήλιες εκδηλώσεις για σχεδόν 2 χρόνια. Η πτώση έφτασε σε επίπεδα ακόμη και 70% με 80% σε αντιστοιχία με τις συνήθεις επισκέψεις που καταγράφονταν πριν από την πανδημία. Το 2022 όμως αναμένεται να είναι μια σημαντική χρονιά ανάκαμψης για τον κλάδο. Ο Γαμήλιος Τουρισμός είναι ένας δυναμικά ανερχόμενος κλάδος που προβάλει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας τον οποίο δεν μπορούμε να αφήσουμε ανεκμετάλλευτο.
Αρχικά οι οικονομικές απολαβές επιμερίζονται σε πολλούς χώρους και διαφορετικές επιχειρήσεις προσφέροντας ένα άνοιγμα μακριά από τον «βαρύ» μαζικό τουρισμό. Παρέχει οικονομική ενίσχυση σε ξενοδοχεία, καταστήματα, διοργανωτές, χώρους εκδηλώσεων, προμηθευτές σχεδιαστές μόδας, φωτογράφους, ζαχαροπλαστεία, κοσμηματοπωλεία, κομμωτήρια και μια σειρά άλλων κατηγοριών που εμπλέκονται στην προετοιμασία, ώστε να προλάβουν να ικανοποιήσουν όλες τι απαιτητικές επιθυμίες των επισκεπτών.
Ο Γαμήλιος Τουρισμός αποτελεί τουρισμό πολυτελείας και ήδη ο ΕΟΤ έχει στρατηγικό στόχο για τα απόμενα χρόνια η Ελλάδα να μετατραπεί σε έναν από τους τοπ προορισμούς για γαμήλιο τουρισμό. Ο Δημήτρης Φραγκάκης, Γεν. Γραμματέας Ε.Ο.Τ είχε δηλώσει «Ο τουρισμός πολυτελείας αποτελεί μέρος της στρατηγικής του ΕΟΤ για τα επόμενα χρόνια. Η Ελλάδα διαθέτει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα αλλά και έμπειρους ανθρώπους, πολύ καλούς γνώστες του αντικειμένου, προκειμένου να πρωταγωνιστήσει και στον κλάδο εκδηλώσεων προορισμού».
Αυτή την στιγμή η Ελλάδα συναγωνίζεται κορυφαίους προορισμούς γαμήλιων ταξιδιών στον κόσμο όπως Μπαλί, τις Μαλδίβες, τη Χαβάη, αλλά κυρίως, ευρωπαϊκές χώρες που είναι ταυτόσημες του ρομαντισμού όπως είναι η Ιταλία και η Γαλλία, αλλά και άλλες, όπως η Ιρλανδία, ακόμη και την Τουρκία. Μεγαλύτερες αγορές για την Ελλάδα αποτελούν ζευγάρια από την Αμερική, την Αυστραλία και τα Αραβικά Εμιράτα που φέρονται διατεθειμένα να ξοδέψουν αρκετά χρήματα. Ο μέσος όρος καλεσμένων, φίλων και συγγενών είναι περίπου εκατό ατόμων.
Εδώ έγκειται και η μεγάλη ιδιαιτερότητα του γαμήλιου τουρισμού, καθώς το ζευγάρι που επιλέγει να παντρευτεί σε μια ξένη χώρα, εν προκειμένω στην Ελλάδα, το πιθανότερο είναι πως θα «φέρει» μαζί του και έναν αριθμό καλεσμένων για να παρευρεθεί στον γάμο. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό που συναντάται σε ελάχιστες μορφές τουρισμού και απογειώνει τα έσοδα στον προορισμό.
Για το λόγο αυτό εκτιμάται πως πέρα από την καμπάνια και τις δράσεις που θα αναλάβει ο ΕΟΤ σε κεντρικό επίπεδο, θα πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες και οι προορισμοί, προκειμένου να προσελκύσουν Γαμήλιο Τουρισμό στην περιοχή τους. Πέρα από το θέμα της πολυτέλειας που περιλαμβάνει ούτως ή άλλως το concept της γαμήλιας τελετής και των επισκεπτών, ο Γαμήλιος Τουρισμός μπορεί να βοηθήσει και στο θέμα της εποχικότητας, ιδίως την άνοιξη.
Με τα μηνύματα να είναι γενικότερα θετικά για το 2022 για τον τουρισμό, τα πράγματα δείχνουν πως θα κυλίσουν ανάλογα και για τον Γαμήλιο Τουρισμό, ανεβάζοντας την επισκεψιμότητα και τα έσοδα στους προορισμούς.