Ο διάδοχος της χρεοκοπημένης ιταλικής αεροπορικής εταιρείας Alitalia αντιμετωπίζει μια δύσκολη μάχη για να εδραιωθεί αφού οι ανταγωνιστές χαμηλού κόστους εκμεταλλεύτηκαν την πανδημία και μια μακρά διαδικασία αναδιάρθρωσης για να αρπάξουν κομμάτια της εγχώριας αγοράς.
Η “Italia Trasporto Aereo SpA”, γνωστή ως ITA, σχεδιάζει να ξεκινήσει τις υπηρεσίες της στις 15 Οκτωβρίου, μετά από μήνες συνομιλιών με αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τους όρους της αναθεώρησης και η βοήθεια που είχε προηγουμένως χορηγηθεί στην Alitalia τελικά κατέληξε σε συμφωνία την Πέμπτη.
Με την επίλυση αυτών των ζητημάτων, η εταιρεία πρόκειται να ξεκινήσει με κυρίως ευρωπαϊκές πτήσεις και μια σειρά από δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων από τη Ρώμη και το Μιλάνο προς τη Νέα Υόρκη, τη Βοστώνη, το Τόκιο και το Μαϊάμι.
Ωστόσο, η ITA, στο μισό μέγεθος της παλιάς Alitalia, μπορεί να είναι πολύ μικρή για να ανταγωνιστεί τις καθιερωμένες αεροπορικές εταιρείες με επτά αεροσκάφη ευρείας ατράκτου και στερείται συνεργάτη μετά από χρόνια συνομιλιών με μεγάλους αερομεταφορείς, όπως η Deutsche Lufthansa AG και η Delta Air Lines Inc.
Τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων παραμένουν επίσης απασχολημένα από εκτεταμένες περικοπές στα σύνορα και η εταιρική ζήτηση που είναι συνήθως βασικός μοχλός για διηπειρωτικά ταξίδια αναμένεται να πάρει χρόνια για να αναβιώσει πλήρως μετά την παγκόσμια πανδημία των 16 μηνών.
Στις αγορές μικρών αποστάσεων, οι ανταγωνιστές χαμηλότερου κόστους με επικεφαλής την Ryanair Holdings Plc και η ταχέως αναπτυσσόμενη Wizz Air Holdings Plc έχουν μετακομίσει στην Ιταλία κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η Ryanair, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία με έκπτωση στην Ευρώπη, ελέγχει τώρα το 33% της ιταλικής αγοράς, από 22% στα μέσα του 2019, βάσει στοιχείων από την εταιρεία παρακολούθησης πτήσεων OAG.
Ο ιρλανδικός αερομεταφορέας έχει αποκαταστήσει σχεδόν το σύνολο της προ-πανδημικής ικανότητας στην Ιταλία, ενώ η Alitalia έχει μειωθεί περισσότερο από το μισό.
Τα νέα αεροσκάφη Boeing Co 737 Max της Ryanair θα μεταφέρουν ακόμη περισσότερα άτομα και θα καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, μειώνοντας περαιτέρω τα έξοδα, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Micheal O’Leary σήμερα σε συνέντευξη στη Ρώμη.
«Γνωρίζουμε ότι όλοι οι ανταγωνιστές έχουν υψηλότερο κόστος από εμάς», είπε.
Η Wizz, με έδρα την Ουγγαρία και εισηγμένη στο Λονδίνο, έχει τριπλασιάσει την παρουσία της στην Ιταλία μετά την προσθήκη έξι βάσεων από τις αρχές του περασμένου έτους και σκοπεύει να διπλασιάσει τον στόλο της στη χώρα.
Η EasyJet μπορεί να αποτελέσει μια επιπλέον απειλή μόλις μειωθούν τα ταξίδια στην εγχώρια αγορά του στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ η ITA θα ξεκινήσει ακριβώς καθώς ο τουρισμός μπαίνει στην τυπικά αργή χειμερινή περίοδο, όταν ακόμη και οι πιο υγιείς ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες γενικά χάνουν χρήματα.
Η ITA, που ανήκει στο ιταλικό υπουργείο Οικονομικών, θα ξεκινήσει χωρίς χρέη, αλλά θα έχει το μισό μέγεθος της Alitalia, με μόλις 52 αεροσκάφη – αύξηση σε 78 το 2022 – και περίπου 2.800 υπαλλήλους, ενώ θα λάβει 700 εκατομμύρια ευρώ από το Υπουργείο Οικονομικών για να ξεκινήσει πτήσεις, σύμφωνα με δήλωση που εκδόθηκε μετά την επίτευξη της συμφωνίας της ΕΕ.
Η νέα αεροπορική εταιρεία σκοπεύει να προσλάβει έως 5.700 άτομα, αλλά οι εργαζόμενοι της Alitalia θα χάσουν τα επίπεδα μισθών.
Ο διευθύνων σύμβουλος Fabio Lazzerini δήλωσε ότι η συμμαχία με μια διεθνή αεροπορική εταιρεία θα μπορούσε να είναι τόσο εμπορική όσο και βιομηχανική, πράγμα που σημαίνει ότι ο συνεργάτης θα μπορούσε να αγοράσει μερίδιο.
Ωστόσο, η Lufthansa και άλλοι πιθανοί μνηστήρες που έχουν αποδεχθεί κρατική ενίσχυση από τις κυβερνήσεις τους είτε εμποδίζονται να επενδύσουν είτε να διακινδυνεύσουν μια πολιτική αντίδραση εάν κάνουν μια τέτοια κίνηση πριν αποπληρώσουν τη χρηματοδότηση διάσωσης.
Μια συνεργασία είναι απαραίτητη για την ITA, αλλά δεν θα είναι αρκετή χωρίς επένδυση, δήλωσε ο Giuricin, οικονομολόγος μεταφορών.