Να αλλάξει τα δεδομένα στον τρόπο προβολής και επικοινωνίας των ελληνικών προορισμών επιχειρεί το ερευνητικό εργαστήριο διαδραστικών τεχνών (inArts Research Laboratory) του Ιονίου Πανεπιστημίου παρουσιάζοντας στο ευρύ κοινό τη νέα μεθοδολογία που συστήνεται για την τουριστική προβολή ενός τόπου.
Ο Γιάννης Δεληγιάννης αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Τεχνών Ήχου & Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου και ιδρυτικό μέλος του εργαστηρίου διαδραστικών τεχνών InArts.eu. μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εξηγεί ότι η νέα μεθοδολογία που προτείνεται για την τουριστική προβολή ενός τόπου, εκσυγχρονίζεται με την εισαγωγή της διαμεσικής αφήγησης και της παιγνιδικής διαδικασίας. Με αυτήν την καινοτόμα προσέγγιση, όπως αναφέρει, ο αυξανόμενος πληθυσμός των ψηφιακών ιθαγενών αναγνωρίζει την ταυτότητά του μέσα από avatars που κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε ιστορίες (storytelling), αποκτά χρήσιμες πληροφορίες που συνδέονται με τα ενδιαφέροντα του, ακολουθεί τους κανόνες του παιχνιδιού, επιβραβεύεται και αποκτά εμπλουτισμένη εμπειρία μόλις επισκεφθεί τον προορισμό.
Mε έναυσμα τις προκλήσεις της πανδημικής κρίσης και με σημείο αναφοράς τα δεδομένα που προκύπτουν από το Digital Tourism Think Tank, την TripAdvisor και την Beautiful Destinations αναφορικά με την ομάδα των ψηφιακών ιθαγενών, η δημιουργική ομάδα του ερευνητικού εργαστηρίου inArts του Ιονίου Πανεπιστημίου πειραματίστηκε επιτυχώς σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο το οποίο υλοποιείται για την προσέγγιση του εν λόγω κοινού, όπως τονίζεται.
Σύμφωνα με στοιχεία της TripAdvisor οι κατηγορίες ταξιδιωτών που θα επιστρέψουν πιο άμεσα στο ταξίδι είναι η οικογένεια και οι φίλοι. Για το εγγύς μέλλον βασική προϋπόθεση είναι ο εμβολιασμός ωστόσο, ήδη σχεδιάζεται από τους αρμόδιους Φορείς και Οργανισμούς η στρατηγική για το 2025-2030 όπου αναμένεται να έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της η πανδημία. Η τουριστική βιομηχανία εστιάζει αρκετά στους ψηφιακούς ιθαγενείς οι οποίοι μέχρι το 2030 θα αποτελούν το κύριο ταξιδιωτικό κοινό και βρίσκονται στα πρώτα τους βήματα για την λήψη αποφάσεων σχετικά με την επιλογή του προορισμού και της αντίστοιχης εμπειρίας που συνδυάζει ψυχαγωγία, έμπνευση και αυθεντικότητα.
Ήδη, το 80% των οικογενειών λαμβάνουν υπόψη την γνώμη των παιδιών τους (Gen Z) για την επιλογή του προορισμού. Το ίδιο νεανικό κοινό είναι χρήστες του Tik Tok και ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 60% των χρηστών του στην Κίνα είναι μεταξύ 24-55 ετών. Είναι γεγονός ότι ιδιαίτερα η Gen Z με ημερομηνία γέννησης μεταξύ 1997-2012, θα κατακτήσει σύντομα το μεγαλύτερο μερίδιο (32%) του παγκόσμιου πληθυσμού (Bloomberg). Με αυτά τα δεδομένα, η δημιουργική ομάδα του Ερευνητικού Εργαστηρίου inArts υλοποίησε μια καινοτόμο μεθοδολογία διαδραστικής προβολής ενός προορισμού η οποία υποστηρίζει τη δυνατότητα ανάρτησης περιεχομένου σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ παράλληλα επιτρέπει τη στόχευση του περιεχομένου σε ειδικές ομάδες αλλά και την γενικευμένη προβολή του σε εκθέσεις. Το βασικότερο όμως, είναι ότι υποστηρίζει και εφαρμόζει συνδεδεμένες παιγνιδικές διαδικασίες και δράσεις που ενισχύουν τη διάδοση του μηνύματος μεταξύ των χρηστών και έχει τη δυνατότητα μέτρησης της αποτελεσματικότητας της εκάστοτε δράσης ή καμπάνιας.
Σε 12 διαφορετικούς τύπους επισκεπτών εστίασε το ερευνητικό εργαστήρι
Σε αυτό το πλαίσιο σκιαγραφήθηκαν οι πιθανότεροι αποδέκτες του επιθυμητού μηνύματος καταλήγοντας σε 12 διαφορετικούς τύπους επισκεπτών, ο καθένας εκ των οποίων απαιτεί διαφορετική προσέγγιση. Η ομάδα, παρουσίασε στην πράξη το πρώτο demo που αφορά έναν εκ των 12 τύπων επισκέπτη. Διαπιστώνεται λοιπόν πως η συγκεκριμένη νέα μεθοδολογία που συστήνεται για την τουριστική προβολή ενός τόπου εκσυγχρονίζεται με την εισαγωγή της διαμεσικής αφήγησης και της παιγνιδικής διαδικασίας.
Η πρώτη επιχείρηση δημιουργίας που έφτιαξε η ομάδα προβάλλει μια προτεινόμενη μεθοδολογία που εφαρμόζεται στο σύγχρονο πληροφοριακό περιβάλλον για την προσέγγιση της νέας γενιάς ταξιδιωτικού κοινού. Συνεπώς, είναι επιτακτική ανάγκη τόσο για τους προορισμούς όσο και για τις εταιρείες της τουριστικής βιομηχανίας να χαράξουν επικαιροποιημένες στρατηγικές και να αδράξουν τις ευκαιρίες που έχουν απήχηση σε αυτό το κοινό. Το 31% πραγματοποιεί αναζητήσεις για προορισμούς που δεν σχετίζονται με τους περιορισμούς της πανδημίας αλλά με την «κανονικότητα», έστω κι αν αυτή θα είναι η νέα κανονικότητα. Στην πραγματικότητα, αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες που τους προσφέρουν ψυχαγωγία και συμβάλλουν στην αυτοβελτίωσή τους αλλά και στην βελτίωση και προστασία του προορισμού που επισκέπτονται. Είναι ευαισθητοποιημένοι με θέματα κουλτούρας και πολιτισμού (αποτελούν ήδη το 40% της τουριστικής βιομηχανίας στην Ε.Ε.) καθώς και με την προστασία του περιβάλλοντος και ως εκ τούτου αναζητούν ξεχωριστά καταλύματα που εναρμονίζονται με αυτήν την φιλοσοφία.
Το σημαντικότερο όμως είναι ο βαθμός εξάρτησής τους από τις συσκευές τους, γεγονός που αποτελεί σημαντικό δείκτη για την μελλοντική συμπεριφορά τους. Επιθυμούν όλες οι αναζητήσεις τους να εντοπίζονται εύκολα στο κινητό τους καθώς επίσης οι όλες οι διαδικασίες της ταξιδιωτικής εμπειρίας να ολοκληρώνονται εύκολα μέσω αυτού. Αυτό σημαίνει ότι είναι απαραίτητο να επαναπροσδιοριστεί το πλαίσιο δημιουργίας περιεχομένου καθώς και να εισαχθούν σύγχρονα μέσα διάχυσης της πληροφορίας προκειμένου να επιτευχθεί από τώρα μεγαλύτερη δέσμευση της προσοχής τους. Είναι σημαντικό να γίνεται σε παράλληλο χρόνο η προετοιμασία για την προσέγγιση του μελλοντικού ταξιδιώτη με σύγχρονο τρόπο (smart tourism) ώστε να επιτευχθεί άμεσα η προσαρμογή όταν επανέλθει η (νέα) κανονικότητα και να είναι αποδοτική κατά το μέγιστο η σύνδεση μεταξύ προορισμού και ταξιδιώτη.
Η μεθοδολογία του εργαστηρίου ήδη έχει τεθεί σε εφαρμογή προβάλλοντας την Νότια Κέρκυρα, με τον κ. Δεληγιάννη να σημειώνει ότι δημιουργήθηκε συγκεκριμένο περιεχόμενο αντλώντας το από το φυσικό περιβάλλον όπως το βίωσαν οι ίδιοι οι επισκέπτες, σε συνεργασία με τους κατοίκους της περιοχής, την ανάγκη επανακαθορισμού του προορισμού και την αλλαγή της παλαιότερης εικόνας του. Όμως αυτό δεν είναι αρκετό καθώς η καθετοποιημένη εφαρμογή του σε όλους τους φορείς που εμπλέκονται, απαιτείται για τη μέγιστη αποτελεσματικότητα του, αναφέρει ο καθηγητής.
Μάλιστα ο κ. Δεληγιάννης εκτιμά ότι η μεθοδολογία που ανέπτυξε και εφάρμοσε το εργαστήριο παραμετροποιείται ανάλογα με τις ανάγκες της επικοινωνίας και μπορεί να προσαρμοστεί σε διαφορετικούς προορισμούς, εμπειρίες και κλίμακα. Για παράδειγμα ένα ξενοδοχείο το οποίο στοχεύει στην ανάδειξη της τοποθεσίας του μπορεί να υλοποιήσει τοπικά την καμπάνια του, παρέχοντας στους επισκέπτες τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις διαφορετικές εμπειρίες που προσφέρονται, όπως λέει. Αντί λοιπόν να δημιουργήσουν μόνο ένα γενικό βίντεο προβολής, αποτυπώνουν τις εκάστοτε δράσεις (ή σε πιο πειραματική εφαρμογή αφήνουν τους επισκέπτες τους να αποτυπώσουν την εμπειρία τους) και το υλικό αυτό μοντάρεται από ειδικούς παρέχοντας εξατομικευμένες παρουσιάσεις τις οποίες οι επισκέπτες θα χρησιμοποιήσουν για να επικοινωνήσουν την εμπειρία τους. Άλλωστε, ο βαθμός ελκυστικότητας ενός ξενοδοχείου ή καταλύματος εν γένει, είναι συνάρτηση της περιοχής στην οποία βρίσκεται αλλά και όλων των διαθέσιμων επιλογών γύρω από αυτήν που συνθέτουν την μοναδικότητα της εμπειρίας.
Mέλη και συνεργάτες της δημιουργικής ομάδας του Ερευνητικού Εργαστηρίου inArts:
Δρ. Ιωάννης Δεληγιάννης αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Τεχνών, Ήχου & Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου, Νατάδα Πανδή υποψήφια διδάκτωρ στο γνωστικό αντικείμενο «Ο εκσυγχρονισμός της πολιτιστικής διπλωματίας, οι τεχνολογίες πολυμέσων και οι αναπτυξιακές προοπτικές», Βασίλης Μεταλληνός αστροφωτογράφος-φωτογράφος, Μάριος Παπαμανώλης απόφοιτος του Τμήματος Τεχνών, Ήχου & Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου
(Περισσότερες πληροφορίες για τα projects της ερευνητικής ομάδας στην ιστοσελίδα: https://www.ionianexperience.com/)
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ