Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση φιλοξένησε το διαδικτυακό ράδιο του Economist σχετικά με τον τουρισμό, τα διεθνή ταξίδια και πότε θα πρέπει να αναμένουμε την ανάκαμψη της ταξιδιωτικής κίνησης. Κυρίως, όμως αυτό που απασχολεί τον τουριστικό κλάδο διεθνώς είναι τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν και οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν, ώστε να προκύψει η ανάκαμψη του τουρισμού ταχύτερα. Στη συζήτηση συμμετείχαν σημαντικές προσωπικότητες του τουριστικού και ταξιδιωτικού κλάδου.
Η Gloria Guevara πρόεδρος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Τουρισμού (WTTC) επισήμανε ότι εξαιτίας της πανδημίας το 2020 χάθηκαν διεθνώς 174 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, ενώ η απώλεια εσόδων υπολογίζεται στο 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με το 2019. Η κυρία Guevara επισήμανε οι αριθμοί ναι μεν αποτυπώνουν το μέγεθος του πλήγματος που έχει δεχθεί ο τουρισμός παγκοσμίως, αλλά δεν αποτυπώνουν τον κοινωνικό αντίκτυπο. «Δεν υπάρχει χώρα που δεν έχει κάποια έσοδα, από τον τουρισμό. Ιδίως όμως για τις χώρες που είναι τουριστικά ανεπτυγμένες, το μεγάλο πρόβλημα είναι ο κοινωνικός αντίκτυπος της πανδημίας. Στον τουρισμό εργάζονται πολλοί νέοι, πολλές γυναίκες, κοινωνικές ομάδες που δύσκολα θα βρουν αλλού απασχόληση. Αν η ανάκαμψη πάρει χρόνια, τίθεται θέμα επιβίωσης για όλους αυτούς τους ανθρώπους», σημείωσε η κυρία Guevara.
Από την πλευρά του ο Michael O’ Leary CEO της Ryan Air υποστήριξε πως η πανδημία προσφέρει μια «λαμπρή» ευκαιρία στις αεροπορικές εταιρείες για μεγαλύτερη μείωση των λειτουργικών και μισθολογικών εξόδων τους. Υποστήριξε πως οι εταιρείες που είχαν κάνει σωστή διαχείριση των οικονομικών τους και είχαν αποθεματικά, κατάφεραν να βγουν πιο αλώβητες από την κρίση και επιπλέον έχουν την ευκαιρία να εκμεταλλευθούν την κατάσταση για ανανέωση του στόλου τους σε συμφέρουσες τιμές. Τόνισε πως δεν θεωρεί αθέμιτο ανταγωνισμό τα μεγάλα πακέτα διάσωσης που δόθηκαν από ευρωπαϊκές κυβερνήσεις στις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, γιατί αυτό ακριβώς δείχνει τα προβλήματα που έχουν αυτές οι εταιρείες και εστίασε στο υψηλό μισθολογικό κόστος και στα υψηλά λειτουργικά έξοδα που έχουν. Βεβαίως υπάρχει το ερώτημα κατά πόσο είναι δυνατόν να συμπιέζεται συνεχώς το κόστος στις αεροπορικές εταιρείες, χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια επιβατών και πληρωμάτων, αλλά είναι επίσης και ένα ερώτημα που δεν του τέθηκε…
Στο θέμα των αερομεταφορών που είναι, ούτως ή άλλως, κομβικό κομμάτι των ταξιδιών διεθνώς, τοποθετήθηκε και ο Brian Pearce επικεφαλής οικονομολόγος της ΙΑΤΑ. Σημείωσε πως το 2020 υπήρξε 75% μείωση πτήσεων και απώλεια άμεσων εσόδων που ανέρχεται στα 120 δισεκατομμύρια δολάρια. Τον δε περασμένο Απρίλιο οι πτήσεις ήταν σχεδόν στο μηδέν. Ο κύριος Pearce αναφερόμενος στο τι πρέπει να γίνει για να ανακάμψουν τα ταξίδια, τόνισε ότι πρόβλημα δεν είναι οι πτήσεις και τα αεροπλάνα. «Διεθνώς η μετάδοση του κορονοϊού σε πτήσεις ήταν μόλις 1 στα 75 εκατομμύρια επιβάτες. Οι άνθρωποι δεν φοβούνται την πτήση, την είσοδο στο αεροπλάνο, φοβούνται το μέρος που θα πάνε», υπογράμμισε ο Brian Pearce.
Το μεγαλύτερο πλήγμα το έχουν δεχτεί τα επαγγελματικά ταξίδια. Το business travelling έχει υποστεί πραγματική καθίζηση και αυτό έχει ισχυρό αντίκτυπο στις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες στήριζαν μεγάλο μέρος των εσόδων τους στα business ταξίδια. «Προ πανδημίας οι εταιρείες επέλεγαν τις μεγάλες αεροπορικές για τα ταξίδια των στελεχών τους για διάφορους λόγους. Για την ακρίβεια, την αξιοπιστία και βεβαίως για το κύρος. Με την δραματική μείωση Συνέχισε λέγοντας πως τα βασικά προβλήματα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή είναι οι διαφορετικοί κανόνες που ισχύουν ανά χώρα, οι απαγορεύσεις και οι υποχρεωτικές καραντίνες που τίθενται από κάθε κράτος μονομερώς. Με την εξέλιξη των εμβολιασμών, τα rapid test και την χρήση ψηφιακών διαβατήριων θα μπορέσουν να αρθούν πολλοί ταξιδιωτικοί περιορισμοί και να ανακάμψει η πτητική δραστηριότητα, υπογράμμισε. Έφερε σαν παράδειγμα την Κίνα και την Ρωσία, που ακριβώς επειδή είναι μεγάλες χώρες και έχουν ενιαίους κανόνες, η ανάκαμψη των ταξιδιών στο εσωτερικό τους είναι θεαματική.
Το γεγονός αυτό επιβεβαίωσε και ο James Liang πρόεδρος της CTrip και του Trip.com της μεγαλύτερης online ταξιδιωτικής πλατφόρμας στην Κίνα. Ο κύριος Liang σημείωσε πως η Κίνα έχει εφαρμόσει μια σειρά από ψηφιακές εφαρμογές και έχει θεσπίσει κανόνες που έχουν οδηγήσει σε ραγδαία αύξηση των ταξιδιών.
Στην ανάγκη εκμετάλλευσης των νέων τεχνολογιών επικέντρωσε και η Gloria Guevara. «Δεν πρέπει να σκεφτόμαστε πως θα επιστρέψουμε στο 2019. Πρέπει να σκεφτόμαστε πώς θα πάμε μπροστά», σημείωσε με νόημα και συμπλήρωσε πως με τα ψηφιακά διαβατήρια, με ψηφιακές εφαρμογές για την πιστοποίηση εμβολιασμού ή διενέργειας τεστ, με τα ανέπαφα διαβατήρια μπορούμε να επιταχύνουμε τον ρυθμό ανάκαμψης των ταξιδιών.
Η γενική εκτίμηση πάντως είναι πως με την παρούσα εικόνα θα χρειαστούν τρία με τέσσερα χρόνια για να επανέλθει η ταξιδιωτική κίνηση στα προ πανδημίας επίπεδα. Με βάση τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, για τη φετινή σεζόν είναι εξαιρετικά ζωτικής σημασίας να υπάρξουν ενιαίοι κανόνες, τουλάχιστον εντός της ΕΕ, για τα ταξίδια, ώστε να υπάρξει μεγαλύτερη τουριστική κίνηση.