Ο Ελληνικός τουρισμός μετά την ασύμμετρη απειλή της πανδημία οφείλει όχι μόνο να διατηρήσει αλλά και να βελτιώσει το υψηλό επίπεδο ανταγωνιστικότητας που ήδη κατέκτησε μέσα από την προφορά μιας βιώσιμης και υψηλού επίπεδου παροχής υπηρεσιών σε ολόκληρο το φάσμα και το οικοσύστημα της τουριστικής αλυσίδας. Απαιτείται όμως ένα σύνολο δράσεων με κυρίαρχη την ενίσχυση των υποδομών για την αναβάθμιση της λειτουργίας των τουριστικών προορισμών, καθόσο ο ελληνικός τουρισμός αντιμετωπίζει μια πρωτοφανή υγειονομική κρίση που προκαλεί ταυτόχρονα δυσμενέστατες οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες και αβεβαιότητες.
Είναι απαραίτητο ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο που θα μετατρέπει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα σε πραγματικές ευκαιρίες ανάπτυξης, θα υπερβαίνει αδυναμίες και παθογένειες και θα διαμορφώνει μια παραγωγική βάση με διεθνή ανταγωνιστικότητα και ρεαλιστικούς στόχους, ίσως μάλιστα αυτή να είναι και η πιο ελπιδοφόρος προοπτική που αναδύεται μέσα από την ζοφερή κατάσταση του 2020.
Το 60% των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας πρέπει να στηρίζει επενδύσεις συνδεδεμένες με νέες τεχνολογίες, κατευθυνόμενες στην πράσινη οικονομία, οι οποίες με ορθολογικότερη χρήση και εκμετάλλευση θα δημιουργήσουν περιβάλλον αναγέννησης και ανασυγκρότησης του παραγωγικού μοντέλου με βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, καθώς και την εξοικείωση με την Βίβλο του ψηφιακού μετασχηματισμού 2020-2025 μέσω της Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών.
Σε αυτό το πλαίσιο και με ελπίδα μέσα στο Επετειακό και Συμβολικό 2021 με το ιάσιμο φως του εμβολίου, προγραμματίζονται έργα άνω των 5 δις για το 2021 και 13 δις για τα επόμενα χρόνια, πρόκειται δηλαδή για ένα φιλόδοξο πακέτο έργων αρχίζοντας από την απεμπλοκή διαγωνισμών και έργων, όπως την γραμμή 4 στο μετρό Αθήνας, το μετρό Θεσσαλονίκης, τους οδικούς άξονες Πάτρα – Πύργος, Άκτιο – Αμβρακία, Ε-65, flyover Θεσσαλονίκης και την νέα επέκτασης της Αττικής οδού.
Στις δημόσιες επενδύσεις πρέπει να περιλαμβάνονται αναγκέες αναβαθμίσεις, επεκτάσεις και εκσυγχρονισμοί υποδομών σε λιμάνια, μαρίνες, αεροδρόμια και τελωνειακούς σταθμούς βαλκανικών χωρών, ανακαίνιση αεροδρομίου Ηρακλείου και ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ με στοχευμένες παρεμβάσεις του οδικού δικτύου και έργα οδικής σήμανσης και ασφάλειας, καθώς και έργα διασύνδεσης μεταφορικών μέσων όπως διασύνδεση αεροδρομίου Θεσσαλονίκης με μετρό, διασύνδεση αεροδρομίου Αθηνών με λιμένα Λαυρίου, έργα κοινής ωφέλειας, έργα ενίσχυσης εμπειριών όπως η δημιουργία δικτύου μονοπατιών, περιπατητικών και ποδηλατικών διαδρομών. Περαιτέρω επιβάλλεται βελτίωση υποδομών σε αρχαιολογικούς χώρους και πολιτιστικά αξιοθέατα, ίδρυση μητροπολιτικού συνεδριακού κέντρου στην Αθήνα για την καθιέρωση της Ελλάδας ως σημαντικού Διεθνούς συνεδριακού προορισμού MICE, αναμόρφωση του παράκτιου μετώπου της Αθήνας (Ριβιέρα) και ανάπλαση της ΔΕΘ με το τεχνολογικό πάρκο (Thess INTEC).
Τα περισσότερα από τα προτεινόμενα εμβληματικά έργα αφενός συμβάλλουν στην δημιουργία ενός αναβαθμισμένου, εξωστρεφούς, ανταγωνιστικού και βιώσιμου πλαισίου ανάπτυξης, ειδικά για την ενίσχυση του τουρισμού και γενικότερα του συνόλου της οικονομίας και αφετέρου πληρούν τα κριτήρια για να ενταχθούν στα ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το νέο ΕΣΠΑ (2021-2027) με 5 άξονες στρατηγικών επιλογών και προτεραιοτήτων.
Η πλειονότητα των έργων στην χώρα μας ευνοεί την μετάβαση σε ένα αναπτυξιακό παραγωγικό πρότυπο εξωστρέφειας, υψηλής ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας, με έντονο πράσινο και ψηφιακό επενδυτικό αποτύπωμα και με σημαντικούς αναπτυξιακούς οδηγούς και πυλώνες, τις ιδιωτικές, ξένες και δημόσιες επενδύσεις, τις εξαγωγές, την επιλεκτική υποκατάσταση των εισαγωγών με την αναβάθμιση των τεχνολογικών (5G και ευρυζωνικότητα), τον ενεργειακό μετασχηματισμό και την βελτίωση των δεξιοτήτων των εργαζομένων και γενικότερα όλου του ανθρώπινου δυναμικού.
Συμπερασματικά θεωρείται κρίσιμη η έγκαιρη και αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης Next Generation EU για την περίοδο 2021 – 2026, συνολικού ύψους 32 δις ευρώ σε σταθερές τιμές 2018 για την Ελλάδα, εκ των οποίων 19,3 δις ευρώ αφορούν επιχορηγήσεις και 12,7 δις ευρώ δάνεια. Η στόχευση επομένως των διαθέσιμων πόρων θα πρέπει να είναι στην υλοποίηση αναπτυξιακών δράσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας που θα αφορούν την εξοικονόμηση ενέργειας, την μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, την μεταποίηση και τον πρωτογενή τομέα, αλλά και την ενίσχυση του τομέα της υγείας και της τηλεκπαίδευσης, με μεσοπρόθεσμο στόχο την επαναφορά της εθνικής οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, με τις απαραίτητες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για να αυξηθούν οι πολυπόθητες και πολλά υποσχόμενες επενδύσεις.