Με ακόμα πιο εντατικούς ρυθμούς θα συνεχίσει το υπουργείο Τουρισμού τη νέα χρονιά, το στρατηγικό πρόγραμμα της κυβέρνησης, όπως τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, σημειώνοντας ότι ο «τουριστικός κόσμος» θα πρέπει να περιμένει πρωτοβουλίες τόσο σε επιτάχυνση έργων υποδομής, όσο και στην ποιοτική αναβάθμιση του εθνικού τουριστικού προϊόντος. Δίνοντας το στίγμα των δράσεων του υπουργείου το 2021, ο κ. Θεοχάρης υπογράμμισε ότι “δημιουργούμε τις θεσμικές προϋποθέσεις ώστε ο ελληνικός τουρισμός να επενδύσει στην ποιότητα και όχι μόνο στην ποσότητα των τουριστών. Καλλιεργούμε στοχευμένα το ενδιαφέρον για ειδικές μορφές, όπως πχ ο εξαιρετικά προσοδοφόρος τουρισμός ευεξίας και ίασης ή ο γαστρονομικός τουρισμός, είπε.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Θεοχάρης χαρακτήρισε πραγματικό άθλο, ότι ο τουριστικός τομέας στην Ελλάδα λειτούργησε και αποκόμισε έσοδα τα οποία μετρώνται στα 4 δισ. ευρώ το 2020. “Μείναμε ζωντανοί και γίναμε σημείο αναφοράς εν μέσω της πανδημικής λαίλαπας. Πέρα από τα μετρήσιμα οφέλη, η εν λειτουργία τουριστική οικονομία του 2020 είναι το μεγάλο κεφάλαιο της Ελλάδας για το αύριο”, ανέφερε χαρακτηριστικά. Σε ό,τι αφορά τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου για το 2021, ο κ. Θεοχάρης εστίασε στον θεσμό των DMMOs (Destination Management Marketing Organizations, οι Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών) που, όπως αναφέρει, χρήζει αυξημένης μέριμνας για την στέρεη νομοθετική του θεμελίωση. Παράλληλα, σε τροχιά υλοποίησης είναι και το έργο του εκσυγχρονισμού και της κωδικοποίησης της τουριστικής νομοθεσίας, η αναβάθμιση του νομοθετικού πλαισίου της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αλλά και τα ζητήματα που αφορούν σε λιμένες και μαρίνες, όπως και η αξιοποίηση των ιαματικών πηγών κ.α.
Ακολουθεί η συνέντευξη του υπουργού Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Κώστα Χαλκιαδάκη
ΕΡ. Το 2020 δύσκολα θα ξεχαστεί από την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Υπάρχουν, ωστόσο, στοιχεία τα οποία μπορούν να αποτελέσουν διδάγματα για το μέλλον;
Η υπευθυνότητα, ο επαγγελματισμός, η συνέπεια στην εφαρμογή των επιστημονικών οδηγιών και, πάνω από όλα, η βαθιά και γνήσια έγνοια για το συνάνθρωπο, είναι μερικά από τα στοιχεία που απέδειξε ότι διαθέτει ο Ελληνικός Τουρισμός. Όσο και εάν ορισμένοι προσπαθούν να υποτιμήσουν την επιτυχία της Ελλάδας στο άνοιγμα του τουρισμού- μια επιτυχία εθνική με παγκόσμια αναγνώριση- η Ελλάδα αποκόμισε μεγάλα και μακροπρόθεσμα οφέλη, παρά τις δυσκολίες. Και επειδή η ουσία είναι πάντα οι άνθρωποι, το μεγαλύτερο κέρδος είναι η εμπιστοσύνη της διεθνούς κοινότητας στους Έλληνες -και των Ελλήνων στον εαυτό τους. Αποδείξαμε, όλοι μαζί, δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς, ότι φροντίζουμε τους φιλοξενούμενούς μας, κυριολεκτικά σαν δικούς μας ανθρώπους. Υποδεχτήκαμε σχεδόν 6 εκατ. τουρίστες από το εξωτερικό και τους προσφέραμε τη μοναδική εμπειρία των διακοπών στην Ελλάδα. Όλοι οι φιλοξενούμενοι επέστρεψαν στην πατρίδα τους απολύτως ασφαλείς και υγιείς. Έτσι ώστε να γίνουν οι ίδιοι οι καλύτεροι διαφημιστές της Ελλάδας για το μέλλον. Κι επειδή λέτε ότι το 2020 δύσκολα θα ξεχαστεί. Ειλικρινά, δεν είμαι σίγουρος γι’ αυτό. Για την ακρίβεια, πιστεύω ότι θα συμβεί το αντίθετο: Η αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, που έχει ήδη αρχίσει με την έναρξη των εμβολιασμών, θα σημάνει την απαρχή της ανάκαμψης του τουρισμού.
ΕΡ. Τι γεύση αφήνει το οικονομικό αποτέλεσμα της φετινής τουριστικής χρονιάς;
Τη γεύση που αφήνει η ανταμοιβή μιας πολύ σκληρής προσπάθειας για τον περιορισμό των απωλειών. Ουδείς αρνείται ότι η μείωση της τουριστικής κίνησης υπήρξε πολύ μεγάλη. Εξάλλου, δεν έχει εκδηλωθεί ποτέ πριν, τουλάχιστον για την περίοδο μετά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και σε παγκόσμια κλίμακα παρόμοια κρίση. Το ότι ο τουριστικός τομέας στην Ελλάδα λειτούργησε και αποκόμισε έσοδα τα οποία μετρώνται στα 4 δισ. ευρώ, αποτελεί πραγματικό άθλο. Μείναμε ζωντανοί και γίναμε σημείο αναφοράς εν μέσω της πανδημικής λαίλαπας. Πέρα από τα μετρήσιμα οφέλη, η εν λειτουργία τουριστική οικονομία του 2020 είναι το μεγάλο κεφάλαιο της Ελλάδας για το αύριο.
ΕΡ. Τι να αναμένει ο τουριστικός κόσμος από το υπουργείο Τουρισμού το 2021;
Το 2021 το Υπουργείο Τουρισμού θα συνεχίσει, προφανώς σε ακόμη πιο εντατικούς ρυθμούς, την εφαρμογή του στρατηγικού προγράμματος της κυβέρνησης. Η πανδημία μάς ανάγκασε να προτάξουμε τη στήριξη των εργαζομένων και των επιχειρηματιών, με μέτρα έκτακτης ανάγκης. Στο πλαίσιο αυτό διοχετεύσαμε πόρους προς την τόνωση του εσωτερικού τουρισμού. Οι δράσεις του Υπουργείου μας σε αυτούς τους τομείς δε θα διακοπούν το 2021. Όμως, όσο η υγειονομική κρίση θα υποχωρεί, θα δίνουμε όλο και μεγαλύτερη έμφαση στις δομικές μεταρρυθμίσεις, με στόχο, όπως τον έχει θέσει εξ αρχής ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, την απελευθέρωση και αξιοποίηση των πραγματικών δυνατοτήτων του Ελληνικού Τουρισμού. Αυτό σημαίνει ότι ο «τουριστικός κόσμος» όπως το θέτετε, από το Υπουργείο Τουρισμού θα πρέπει να περιμένει πρωτοβουλίες τόσο σε επιτάχυνση έργων υποδομής, όσο και στην ποιοτική αναβάθμιση του εθνικού τουριστικού προϊόντος. Εργαζόμαστε μεθοδικά και με σχέδιο σε πολλούς τομείς ταυτόχρονα: Προωθούμε τον εκσυγχρονισμό εγκαταστάσεων αλλά και διαδικασιών, προχωράμε σε στρατηγικές συνεργασίες με τους ισχυρούς παράγοντες της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς, προβάλλουμε τη χώρα με πρωτότυπες, ανθρωποκεντρικές καμπάνιες. Το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ έχουν συντονιστεί πλήρως με τον παλμό των νέων μέσων, των influencer, των social media κ.λπ. Παράλληλα δημιουργούμε τις θεσμικές προϋποθέσεις ώστε ο Ελληνικός Τουρισμός να επενδύσει στην ποιότητα και όχι μόνο στην ποσότητα των τουριστών. Καλλιεργούμε στοχευμένα το ενδιαφέρον για ειδικές μορφές, όπως πχ ο εξαιρετικά προσοδοφόρος τουρισμός ευεξίας και ίασης ή ο γαστρονομικός τουρισμός.
ΕΡ. Τι μήνυμα στέλνει το υπουργείο Τουρισμού για τη νέα χρονιά, στους εμπλεκόμενους με τα τουριστικά πράγματα;
Μήνυμα ελπίδας και αισιοδοξίας για τον Ελληνικό Τουρισμό. Δεν το ελπίζουμε απλώς, το προετοιμάζουμε. Όμως, τίποτα δεν πρόκειται να μας χαριστεί -ιδιαίτερα στη νέα κατάσταση της μετά-Covid 19 περιόδου. Ο ανταγωνισμός θα είναι πιο σκληρός από ποτέ, με πεδίο αναφοράς κατ’ αρχάς τη Μεσόγειο, τη Νότια Ευρώπη αλλά και ευρύτερα. Αναμένουμε μια φυσιολογική επιφυλακτικότητα κατά τους πρώτους μήνες, κατ’ εκτίμηση έως την άνοιξη, καθώς ο κόσμος θα διστάζει να ταξιδέψει, παρά την πρόοδο που θα έχει σημειωθεί στην αναχαίτιση της πανδημίας. Για όλα αυτά προσπαθούμε να οχυρώσουμε όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται την εθνική τουριστική μας βιομηχανία. Όσο για το τι ετοιμάζει το Υπουργείο Τουρισμού, θα αναφέρω επιγραμματικά ότι οι στόχοι μας περιλαμβάνουν α) την αντιμετώπιση των συνεπειών του Covid-19 στον κλάδο, β) την προώθηση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, γ) τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος και τη μετατροπή της Ελλάδας σε 12μηνο προορισμό, δ) την ενίσχυση της προστιθέμενης αξίας των δεξιοτήτων του ανθρώπινου παράγοντα, ειδικά στον τουρισμό και ε) την προώθηση του ελληνικού τουριστικού brand διεθνώς, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Αυτοί είναι οι πέντε κεντρικοί άξονες των δράσεών μας, πάντα σε στενή συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία και την υπόλοιπη κυβέρνηση. Οπότε, το μήνυμα του Υπουργείου Τουρισμού προς τον κλάδο εν τέλει διαμορφώνεται στο «λίγα λόγια, πολλή δουλειά για την Ελλάδα».
ΕΡ. Ποιες οι επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου;
Στο Υπουργείο Τουρισμού, από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε καθήκοντα και παρά την ανατροπή την οποίαν επέφερε η πανδημία τους προηγούμενους μήνες, έχουμε ετοιμάσει πολλές και σημαντικές νομοθετικές παρεμβάσεις. Θεωρούμε ότι ο θεσμός των DMMOs (Destination Management Marketing Organizations, οι Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών) ακριβώς επειδή είναι κάτι νέο στην Ελλάδα, χρήζει αυξημένης μέριμνας για την στέρεη νομοθετική του θεμελίωση. Οι DMMOs, όπως γίνεται στο εξωτερικό εδώ και χρόνια, εκμηδενίζουν τη γραφειοκρατία και εξορθολογίζουν την τουριστική ανάπτυξη. Αλλά εκτός του πλαισίου για τους DMMOs προγραμματίζουμε το μεγάλο έργο του εκσυγχρονισμού και της κωδικοποίησης της τουριστικής νομοθεσίας, την αναβάθμιση του νομοθετικού πλαισίου της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, το ίδιο και για τα ζητήματα που αφορούν σε λιμένες και μαρίνες, την αξιοποίηση των ιαματικών πηγών κ.α.
ΕΡ. Μπορεί ο τουρισμός να γίνει και πάλι πρωταγωνιστής στην ανάπτυξη της χώρας;
Ο τουρισμός δεν έπαψε ποτέ να είναι πρωταγωνιστής στην ανάπτυξη της χώρας. Αυτό που εμείς επιθυμούμε και επιδιώκουμε, είναι στο εξής ο τουριστικός κλάδος να είναι πρωταγωνιστής σε μια ποιοτικά διαφοροποιημένη, σε μια ολοκληρωμένη και σύγχρονη, αειφόρο ανάπτυξη. Και, φυσικά, μια ανάπτυξη που θα ανταμείβει τους κόπους των ανθρώπων που έχουν επενδύσει στον κλάδο. Που έχουν επενδύσει, όχι μόνο τα υλικά, αλλά τα ψυχικά και πνευματικά τους κεφάλαια.
ΕΡ. Τι απαντάτε σε όσους υποστηρίζουν ότι η χώρα έχει μεγάλη εξάρτηση από τον τουριστικό κλάδο και αυτό σε περιόδους κρίσεων έχει αρνητικό αντίκτυπο;
Φταίει άραγε ο τουρισμός ο οποίος εισφέρει στο ΑΕΠ της Ελλάδας μερίδιο άνω του 20%; Προφανώς όχι. Φταίει μήπως ένα καθιερωμένο, πλην στρεβλό αναπτυξιακό μοντέλο, το οποίο περίμενε παθητικά από τον ήλιο, τη θάλασσα και τους… καλόκαρδους Έλληνες να προσελκύσουν όλο και μεγαλύτερο αριθμό τουριστών; Όλοι αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα. Το καθήκον μας, όμως, είναι να αλλάξουμε αυτή την πραγματικότητα -και αυτό έχουμε ξεκινήσει να κάνουμε. Ο Ελληνικός Τουρισμός έχει πλέον όλες τις προϋποθέσεις να γίνει πρότυπο ανάπτυξης. Και εμείς, ως Υπουργείο Τουρισμού, με μεγάλη χαρά θα υποδεχόμασταν τον «συναγωνισμό» από άλλους κλάδους της εθνικής οικονομίας
ΑΠΕ