Στις live εκπομπές του itnnews.gr με τον δημοσιογράφο κ. Γεώργιο Καραχρήστο είχαμε την χαρά και την τιμή να φιλοξενήσουμε την Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου τον Πρόεδρο του ΣΙΤΕΣΑΠ κ. Πάρι Λουτριώτη , τον Γ. Γραμματέα ΣΕΤΕ , Πρόεδρο της ΟΚΕ , Μέλος ΔΣ του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Βερνίκο Γιώργο και τον Προέδρο της ΕΠΕΣΤ κ. Αντώνη Στελλιάτο .

Η συζήτηση ξεκίνησε με τον Πρόεδρο του ΣΙΤΕΣΑΠ κ. Πάρι Λουτριώτη κάνοντας μια ενημέρωση προς το κοινό για το τι είναι ο ΣΙΤΕΣΑΠ , οποίος ιδρύθηκε 17 χρόνια πριν και αφορά τα σκάφη που δεν έχουν μόνιμο πλήρωμα , κατά κόρον ιστιοφόρα και κάποια μηχανοκίνητα , ο σύνδεσμος συμβάλει στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και του yachting , κάνει συνέχεια παρεμβάσεις για θέματα νομοθετικά , φορολογικά κτλ. και συνέχεια προσπαθεί για το καλύτερο στον κλάδο καθώς ο κλάδος συμβάλει στις τοπικές οικονομίες , ο σύνδεσμος έχει μέλη σε όλη την Ελλάδα και έχει γίνει ήδη ένας σχεδιασμός και ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα γίνονται συνεδριάσεις με τις περιφέρειες για να αντιμετωπίζονται τα όποια προβλήματα προκύπτουν. Στην ερώτηση για το πως πήγε η σεζόν φέτος , απάντησε πως είχε πτώση της τάξεως 75% , ξεκίνησε με καλές προοπτικές διότι το σκάφος θεωρείτε ένας NON-COVID τρόπος διακοπών αλλά το δεύτερο κύμα κρουσμάτων παγκόσμιος δυσκόλεψε τα πράγματα , ο Αύγουστος δεν πήγε πολύ καλά και ο Σεπτέμβρης είναι άδειος , δυστυχώς ο κλάδος βρέθηκε σε δύσκολη θέση και περιμένει την στήριξη της πολιτείας. Όσον αφορά τις μαρίνες και ιδιαίτερα την Μαρίνα Αλίμου αναφέρθηκε στα εξής , πως για να αναπτυχθεί ο κλάδος πρέπει να αναπτυχθούν υποδομές , μαρίνες . Η μαρίνα Αλίμου είναι η μεγαλύτερη επαγγελματική μαρίνα της μεσογείου , είναι ένα κομβικό κομμάτι του yachting και η τοποθεσία της έχει πολλά προτερήματα , δυστυχώς όμως 2 χρόνια πριν κηρύχτηκε ο διαγωνισμός και επιλέχτηκε ως ανάδοχος η ΕΛΛΑΚΤΩΡ αλλά εδώ και 2 χρόνια ο διαγωνισμός δεν έχει ολοκληρωθεί , οι επαγγελματίες της μαρίνας είναι σε αβεβαιότητα διότι δεν έχουν εναλλακτική λύση , δεν υπάρχουν μαρίνες , έτσι ο σύνδεσμος προτείνει ένα δίκτυο μαρινών σε όλη την Ελλάδα. Οι επαγγελματίες όλο αυτό το καιρό έχουν κάνει συζητήσεις με τον ανάδοχο μόνο για το θέμα των κοντέινερ και όχι για ουσιαστικά θέματα δηλαδή το πως θα λειτουργήσει όλο αυτό το μόνο που έλεγε ο ανάδοχος είναι να φύγουν τα κοντέινερ διότι είναι παράνομα ενώ όφειλε να δημιουργήσει προσωρινές εγκαταστάσεις γιατί σύμφωνα με το Συμβούλιο Επικράτειας  ο διαχειριστής της μαρίνας φροντίζει για την εμπορικότητα και τα εμπορικά συμφέροντα των επαγγελματιών , οι επαγγελματίες ποτέ δεν είχαν τέτοια συζήτηση και η συμπεριφορά του δεν δείχνει σεβασμό απέναντι στον επαγγελματικό κλάδο. Την Δευτέρα λοιπόν οι επαγγελματίες ενημερωθήκαν πως την επόμενη μέρα θα γίνει μια επιχείρηση από τον δήμο ξηλώματος των εγκαταστάσεων στην οποία αυτή ενέργεια δεν δείξαν κάποια απόφαση και όπως ήταν φυσικό όλοι οι επαγγελματίες αντέδρασαν. Οι επαγγελματίες συμφωνούν ότι η μαρίνα δεν είναι ορθή και είχαν προτείνει με διάφορες λύσεις να αλλάξει η μαρίνα της εικόνας και να γίνει πιο σωστή και λειτουργική αλλά κάνεις δεν τις άκουσε. Τέλος ανάφερε ότι ο σύνδεσμος ζητάει την χωροθέτηση μιας νέας μαρίνας αλλά μέχρι να γίνει αυτό εφικτό να παραμείνουν σε ένα μεταβατικό στάδιο με την παρούσα κατάσταση και πως είναι ανοιχτοί να συζητήσουν όλες τις λεπτομερείς.

Στην συνέχεια υποδεχτήκαμε  τον Γ. Γραμματέα ΣΕΤΕ , Πρόεδρο της ΟΚΕ , Μέλος ΔΣ του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Βερνίκο Γιώργο οποίος ξεκίνησε για τα στατιστικά της φετινής σεζόν , αναφέρθηκε ότι υπάρχουν 3 υπηρεσίες που συλλέγουν αυτά τα στοιχεία η τράπεζα Ελλάδος , η στατιστική υπηρεσία και η Eurostat’s , φέτος ένα τουριστικό σκάφος έκανε περίπου 6 εβδομάδες ναύλα από 20 εβδομάδες που είχε κάνει πέρυσι , τα σκάφη με πλήρωμα τα οποία εξαρτιόνται από την αμερικάνικη αγορά , φέτος τα νούμερα ήταν ακόμη χειροτέρα διότι υπήρχαν προβλήματα στην σύνδεση Ελλάδας – Αμερικής . Πιστεύει ότι το 2021 θα πάει πολύ καλυτέρα , πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι διότι τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι το 2021 θα υπάρχει σημαντικό πρόβλημα , οι επαγγελματίες προσδοκούν μια πληρότητα του 60% του 2019 και προσδοκεί τα σκάφη που έκαναν 20 εβδομάδες ναύλα το 2019 , το 2021 να κάνουν 15 εβδομάδες. Για τις επιδοτήσεις απάντησε πως τα θέματα αυτά είναι σε εξέλιξη , πως ζούμε μια πρωτοφανή ύφεση και για να αντιμετωπιστεί χρειάζεται αύξηση της ρευστότητας , γι αυτό και τα μέτρα που παίρνονται αυτή την στιγμή μέχρι τώρα θα ήταν αδιανόητα , το επόμενο διάστημα πιστεύει πως η κατάσταση θα βελτιωθεί και η ρευστότητα θα φτάσει και στους πιο ασθενείς. Για τις μαρίνες αναφέρθηκε πως η υπόθεση των μαρινών είναι μια συζήτηση χρόνων , ο χωροταξικός σχεδιασμός συζητιέται από την δεκαετία του 60 που υπήρχε ένας σχεδιασμός για 66 νέες μαρίνες , από τότε γίνονται συζητήσεις , οι μαρίνες είναι ένα δύσκολο θέμα και ο σχεδιασμός τους εξελίσσετε σε αργό ρυθμό , δεν είναι εύκολο να φτιάξεις μια μαρίνα. Για την μαρίνα Αλίμου είπε πως οι επαγγελματίες είναι σε απόγνωση , από την στιγμή που δημοπρατείς την μαρίνα πρέπει να λάβεις γνώση τις ιδιαιτερότητά της και των επαγγελματιών σκαφών , πρέπει να γίνει μια συζήτηση από τον ανάδοχο και τους επαγγελματίες ,να συζητηθούν τα προβλήματα και το πως μπορούν να λυθούν. Πρέπει να σταματήσει η διαδικασία εξωδίκων και να γίνει συζήτηση , να μπει ένα χρονοδιάγραμμα , δεν μπορεί να βάζει μπουλντόζες εν μέσω τουριστικής περιόδου και χωρίς καμία ενημέρωση. Η συζήτηση ολοκληρώθηκε με το εξής μήνυμα ‘’ Κάνω παράκληση στην σωφροσύνη και την κοινή λογική και να προσπαθήσουμε όλοι να κάνουμε ένα έντιμο διάλογο για την κατάσταση.’’

Η συζήτηση ολοκληρώθηκε με τον Προέδρο της ΕΠΕΣΤ κ. Αντώνη Στελλιάτο ο οποίος ξεκίνησε λέγοντας ότι φέτος είχαμε μείωση 90 – 95% στα μεγάλα σκάφη και πως θα πρέπει να είμαστε συγκροτημένοι αλλά και αισιόδοξοι για την νέα χρονιά. Αναφέρθηκε στα θέματα τα οποία πρέπει να παρέμβει το κράτος και οι φορείς για το κλάδο στα νέα δεδομένα : 1) πρέπει να υπάρξει ένας σταθερός συντελεστής ΦΠΑ , 2) να χορηγηθεί άμεσα βοήθεια από την κυβέρνηση , να βρεθεί τρόπος ενισχύσης με την βοήθεια της ρευστότητας, 3) να γίνει κατάργηση του ΤΕΠΑΗ μέσα στα επόμενα 2 χρόνια για να μπορέσει να ανακάμψει ο χώρος , 4) να γίνει επιδότηση από το ΝΑΤ , ο κλάδος έχει 4000-5000 επιδοτούμενους ναυτικούς που είναι ναυτολογημένοι , ας βρεθεί μια φόρμουλα να επιδοτηθεί η ασφαλιστική εισφορά του ΝΑΤ για τα επόμενα 2 χρόνια , 5) να γίνει μείωση του φόρου πλοίων , εν μέσω COVID-19 ένα σκάφος περίπου 10m έπρεπε να πληρώσει 5πλασιο το φόρου του, 6) να γίνει ένταξη των σκαφών σε αναπτυξιακά προγράμματα , 7) να γίνει ένταξη του κλάδου σε ψηφιακές πλατφόρμες , να γίνουν ηλεκτρονικά. Όλα αυτά πρέπει να λάβει η υπόψιν η κυβέρνηση διότι τα τουριστικά σκάφη είναι ένας κλάδος που συνεισφέρει στην οικονομία της χώρας. Όσον αφορά της μαρίνες αναφέρθηκε πως η ένωση έχει στείλει έγγραφα για την μείωση των τελών ελλιμενισμού στις μαρίνες και πως τα επαγγελματικά σκάφη συνεισφέρουν όχι μόνο στις μαρίνες αλλά και σε όλα τα επαγγέλματα που έχουν σχέση με ένα σκάφος. Για την Μαρίνα Αλίμου είπε πως οι νέοι ιδιοκτήτες πρέπει να δείξουν καλή διάθεση προς του επαγγελματίες , πρέπει να γίνει μια σωστή συζήτηση , να βοηθήσουν όλοι να γίνει μια καλή μαρίνα. Έκλεισε με το εξής μήνυμα ‘’ Εμείς είμαστε εδώ να συζητήσουμε πάντα με αγάπη προς το χώρο , είμαστε επαγγελματίες με 6350 σκάφη στον κλάδο με ελληνική σημαία και πρέπει να κάτσουμε να συζητήσουμε όλοι σε καλό πνεύμα ,θέλουμε μαρίνες σωστές αλλά με σωστό τρόπο.’’