ΝΕΟ ΤΕΡΜΙΝΑΛ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ΟΛΠ Α.Ε. – COSCO SHIPPING

Περιγραφή Έργου όπως κατατέθηκε προς έγκριση:

Το έργο αφορά στην επέκταση του τέρμιναλ κρουαζιέρας του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, με την κατασκευή δύο νέων θέσεων ελλιμενισμού για κρουαζιερόπλοια.

Οι θέσεις ελλιμενισμού αναπτύσσονται με σκοπό να εξυπηρετούν πιο αποτελεσματικά πλοία Νέας Γενιάς (δηλαδή, εκείνα τα οποία είναι μεγαλύτερα από 280 μ. σε μήκος).

Αυτή τη στιγμή, ο διαθέσιμος χώρος κρουαζιέρας του ΟΛΠ, επί συνόλου έντεκα θέσεων, έχει μόνο μια θέση που καλύπτει τις απαιτήσεις τέτοιων πλοίων.

Το έργο αποτελείται από την κατασκευή βασικής λιμενικής υποδομής, περιλαμβάνοντας κρηπιδότοιχο συνολικού μήκους 2.300 μ. και μεταβλητού βάθους από 19.00 έως 28.50 μ. χερσαίας έκτασης περίπου 153.000 τ.μ., δίκτυα αποχέτευσης και οπτικών ινών και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και πόσιμου νερού. Η υποδομή προβλέπεται να κατασκευαστεί στο δυτικό άκρο του υπάρχοντος προβλήτα κρουαζιέρας (δείτε το παρακάτω διάγραμμα)

Επέκταση Προβλήτα Κρουαζιέρας – Τοποθεσία και Γενική Εικόνα

Το έργο υλοποιείται από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, όπως συμφωνήθηκε το 2016 στη Σύμβαση Παραχώρησης που υπεγράφη μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και της Ελληνικής Κυβέρνησης.

Το έργο υποστηρίζεται από το Στρατηγικό Σχέδιο (master plan) για τον ΟΛΠ το οποίο προβλέπει επιπλέον ανάπτυξη στον τομέα κρουαζιέρας και πιο συγκεκριμένα στην αύξηση της δραστηριότητας του home-porting, το οποίο ενέκρινε η κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη σε χρόνο ρεκόρ μέσα σε μόλις τρεις μήνες.

Παρούσα Κατάσταση – Τάσεις στην Αγορά Κρουαζιέρας

Κατά τα τελευταία 10 χρόνια, ο παγκόσμιος αριθμός των κρουαζιερόπλοιων καθώς και των κλινών κρουαζιερόπλοιων έχει αυξηθεί σημαντικά. 

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της ΟΛΠ Α.Ε. ένας στόλος 329 κρουαζιερόπλοιων δρομολογήθηκαν παγκοσμίως το 2017, με χωρητικότητα 525,000 κλινών.

Το 2018 αυτός ο αριθμός αναμένεται να φθάσει τα 342 κρουαζιερόπλοια με χωρητικότητα μεγαλύτερη των 550.000 κλινών.

Η Μεσόγειος είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά κρουαζιέρας στον κόσμο, καλύπτωντας  περισσότερο του 18% της ετήσιας διακίνησης της κρουαζιέρας.

Η επιβατική κίνηση στη Μεσόγειο αναπτύσσεται ραγδαία από το 2000, φτάνοντας τους 27.8 εκατομμύρια επιβάτες το 2013,  με σταθερά αυξητική πορεία έως το 2017 στους 26 εκατομμύρια επιβάτες. (συνολικά 30 εκατομμύρια επιβάτες το 2019). Οι μακροπρόθεσμες τάσεις δείχνουν ότι οι δραστηριότητες κρουαζιέρας στη Μεσόγειο και τις γειτονικές της θάλασσες έχουν αρκετά καλές επιδόσεις, επιτυγχάνοντας ανάπτυξη 18.3% στις κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας για την περίοδο 2008-2017.

Το μέγεθος πλοίου, όταν μετράται ως η μέση επιβατική χωρητικότητα, έχει διπλασιαστεί μεταξύ του 2003 και του 2016.

Αν και η ανάπτυξη μεταξύ 2015 και 2016 είναι σχετικά στα ίδια επίπεδα, οι παραγγελίες για νέα πλοία δείχνει ότι αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί. Πράγματι, τα στοιχεία της βιομηχανίας δείχνουν μια συνεχιζόμενη τάση προς μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια από άποψη μεγέθους καθώς οι  εταιρείες κρουαζιέρας προσπαθούν να αυξήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τον αριθμό επιβατών ανά δρομολόγιο.

Η κατάσταση στον Πειραιά

Όπως έχει αναγνωριστεί από το Στρατηγικό Σχέδιο του ΟΛΠ, οι αποφάσεις των εταιρειών κρουαζιέρας, είτε σχετίζονται με το Home-Porting είτε με τους Transit επιβάτες, επηρεάζονται πρωτίστως από τρεις βασικούς παράγοντες:

  • Κύρια Χαρακτηριστικά του Προορισμού,
  • Προσβασιμότητα και Ασφάλεια, και
  • Υπηρεσίες και Υποδομές.

Το λιμάνι του Πειραιά έχει καλή επίδοση στην κατηγορία των «Ουσιαστικών χαρακτηριστικών του Προορισμού», όντας καλά τοποθετημένος εντός μιας ευρύτερης περιοχής με ιδιαίτερα υψηλή πολιτισμική σημασία, με μοναδικό φυσικό κάλος στην οποία τα δρομολόγια μπορούν να σχεδιαστούν με σχετική ευκολία.

Ομοίως, υπάρχει καλή επίδοση στην κατηγορία «Προσβασιμότητα και Ασφάλεια», έχοντας καλή διεθνή συνδεσιμότητα στο Αεροδρόμιο Αθηνών, μια δυνατή σιδηροδρομική και οδική σύνδεση με τον Πειραιά, και ικανοποιητικού επιπέδου ατομικής ασφάλειας στην περιοχή Αθήνας/Πειραιώς.

Στην κατηγορία «Υπηρεσίες και Υποδομές», εντοπίζονται τα σημεία χαμηλής επίδοσης.

Στην χερσαία λιμενική ζώνη υπάρχει έλλειψη υποδομών για τα πλοία που παραβάλουν και προκλήσεις στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας ως προς την εξυπηρέτηση πλοίων.

Από επιχειρησιακή άποψη, παραμένουν περιορισμοί χωρητικότητας στην παροχή θέσεων για μεγάλα πλοία, απαιτείται τέτοια πλοία κατά περίσταση να παραβάλουν σε επιπλέον θέσεις υφιστάμενων προβλητών.

Τέτοιες επιπλέον θέσεις χρησιμοποιούνται ως και το 10% των ημερών της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής και παρεμποδίζουν άλλη επιβατική κίνηση στο λιμένα. Υπάρχουν επίσης επιχειρησιακές δυσκολίες σχετιζόμενες με κρουαζιερόπλοια μπαίνοντας προς το εσωτερικό του λιμένος σε σχέση με τα ακτοπλοϊκά πλοία και του περιορισμένου χώρου ελιγμών.

Στρατηγικός Σχεδιασμός και Συγκεκριμένοι Στόχοι του Έργου

Ο πρωταρχικός στόχος του Έργου είναι να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα του λιμένος Πειραιώς εντός της αγοράς κρουαζιέρας στη Μεσόγειο μέσω της ανάπτυξης πρόσθετων εγκαταστάσεων κρουαζιέρας, που αποτελούν επέκταση του υπάρχοντος Προβλήτα Κρουαζιέρας Πειραιώς. Μέσο αυτού του έργου ο ΟΛΠ θα μπορεί πλέον να φιλοξενήσει μεγάλα (νέας γενιάς) κρουαζιερόπλοια.

Το έργο θα επιτύχει αυτό μέσω της πρόβλεψης:

  • Δύο πρόσθετων θέσεων για μεγάλα κρουαζιερόπλοια, κατασκευασμένα ως επέκταση της υπάρχουσας λιμενικής υποδομής,
  • Διαμόρφωση της περιοχής για την διευκόλυνση της εξυπηρέτησης πλοίων, των επιβατών, και το κτίριο του προβλήτα κρουαζιέρας, και
  • Όλα απαραίτητα για την υποστήριξη των ανωτέρω.

Το έργο είναι σύμφωνα με τους στρατηγικούς στόχους της «Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) 2014-2020», το κύριο διεθνές στρατηγικό σχέδιο στην Ελλάδα για ανάπτυξη. Το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ), με προτεραιότητα την «Ανάπτυξη– εκσυγχρονισμό – ολοκλήρωση εγκαταστάσεων για οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη», κάνει αναφορά στην ανάγκη για βελτίωση των εγκαταστάσεων κρουαζιέρας στα Ελληνικά λιμάνια για να διευκολύνουν τις δραστηριότητες home-porting κρουαζιέρας προς όφελος των τοπικών, περιφερειακών και εθνικών οικονομιών.

Στατιστικά:

Έτος Home Επιβάτες Transit Επιβάτες Σύνολο Επιβατών
2008 512,597 646,993 1,159,590
2009 415,260 806,373 1,221,633
2010 426,147 719,255 1,145,402
2011 453,240 1,018,719 1,471,959
2012 328,967 868,717 1,197,684
2013 308,645 984,968 1,293,613
2014 256,254 799,144 1,055,398
2015 284,302 695,744 980,046
2016 352,523 741,566 1,094,089
2017 332,617 722,835 1,055,452
2018 354,398 607,234 961,632
2019 410,512 687,579 1,098,091
2020 est. 550,000 700,000 1,250,000
Αφίξεις Πλοίων/έτος          Σύνολο  
2011   931  
2012   762  
2013   711  
2014   604  
2015   621  
2016   617  
2017   576  
2018   524  
2019   622  

2020 αναμένονται  :  755

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ :

Κύριε Πρόεδρε του Δ.Σ. του ΟΛΠ

Κύριε Περιφερειάρχη  Αττική,

Κύριε Δήμαρχε Πειραιά,

Κυρίες και κύριοι,

Δεν μπορώ, αλλά και δεν θέλω, να κρύψω την πολύ μεγάλη χαρά και την πολύ μεγάλη ικανοποίηση που αισθάνομαι, εκπροσωπώντας τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη  και την κυβέρνηση στη σημερινή τελετή. 

Μια τελετή που δεν συνιστά μόνο την αφετηρία των εργασιών για την επέκταση του σταθμού κρουαζιέρας του ΟΛΠ. Συνιστά και την αφετηρία μας νέας, πολύ καλύτερης εποχής, για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα.

Στη Μεσόγειο, μετέχουν σε κρουαζιέρες 26 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο, από τους οποίους στον Πειραιά φτάνει το 1.100 χιλιάδες περίπου.

Αντιλαμβάνεστε πόσο μεγάλη είναι η προοπτική, με την ολοκλήρωση των έργων.

Περισσότερες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, προσέλκυση μεγαλύτερων πλοίων, πολύ περισσότεροι επιβάτες, καλύτερης ποιότητας υπηρεσίες, διεύρυνση του homeporting. Συνολικά, πολύ σημαντική ενδυνάμωση της θέσης και του ρόλου του λιμανιού του Πειραιά στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας.

Και αυτό είναι μόνο η αρχή για το Λιμάνι του Πειραιά, αφού θα υλοποιηθούν συνολικά  σημαντικά έργα,  ύψους άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ, που αυξάνουν τη χωρητικότητα και τη δυναμική του. 

Όπως γνωρίζετε, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, η κυβέρνηση συνολικά, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ειδικότερα, θεωρήσαμε άμεση προτεραιότητα την έγκριση του master plan  του ΟΛΠ, την οποία ολοκληρώσαμε σε τρεις μόλις μήνες, μετά από  χρόνια καθυστερήσεων που κόστισαν και στο Λιμάνι και στην πόλη του Πειραιά και στην ελληνική οικονομία.

Εκ μέρους του πρωθυπουργού θέλω να επαινέσω τη διοίκηση του ΟΛΠ, η οποία  προχώρησε άμεσα στην έναρξη υλοποίησης του επενδυτικού της πλάνου, με αφετηρία την επέκταση του σταθμού κρουαζιέρας.  

Ενός επενδυτικού πλάνου που βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα και τη θέση της Ελληνικής Οικονομίας στον παγκόσμιο οικονομικό χάρτη και ωφελεί το Λιμάνι, την πόλη του Πειραιά, τους πολίτες και την κοινωνία. 

Κυρίες και Κύριοι,

Πιστεύουμε πολύ στον θαλάσσιο τουρισμό. Πρόκειται για προνομιακή   δραστηριότητα για τη χώρα μας, αφού αναπτύσσεται στο ιδανικό ελληνικό φυσικό περιβάλλον. 

Επιλογή μας είναι να διαδραματίσουμε πιο αποφασιστικό ρόλο στον τομέα αυτό. 

Προωθήσαμε ήδη  νομοθετικές πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου για την λειτουργία του κλάδου των σκαφών αναψυχής και την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του, ενώ είμαστε αποφασισμένοι να  βελτιώσουμε όλες εκείνες τις παραμέτρους που θα ενισχύσουν περαιτέρω τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που θα ταξιδεύουν στην χώρα μας και στα νησιά μας.

Στην κατεύθυνση αυτή, η σημερινή τελετή έναρξης των εργασιών επέκτασης του σταθμού κρουαζιέρας, συνιστά κρίσιμο και αποφασιστικό βήμα.

Εύχομαι στη διοίκηση και τα στελέχη του ΟΛΠ,  αλλά και σε όλες και όλους που εργάζονται για την ολοκλήρωση του έργου, οι εργασίες να  ολοκληρωθούν  χωρίς προβλήματα, ώστε να ξεκινήσει η νέα αποχή για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα με όσα θετικά αυτό συνεπάγεται για τον Πειραιά, την Αττική, την οικονομία, αλλά και την ελληνική κοινωνία.