Την αναγκαιότητα να συμβάλλουν όλα τα μέρη που αποτελούν τη ναυτιλιακή κοινότητα στην περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας στη χώρα μας, εξέφρασε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης, μιλώντας σε εκδήλωση για τη συμπλήρωση τριάντα χρόνων από τη λειτουργία του Ναυτιλιακού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιά.
Ο Φώτης Κουβέλης τόνισε παράλληλα ότι η επιδιωκόμενη ανάπτυξη πρέπει να έχει δίκαιο και ανθρώπινο περιεχόμενο, με τον παραγόμενο πλούτο να κατανέμεται δίκαια σε όλους όσοι συμβάλλουν στην παραγωγή του, στο πλαίσιο της ναυτιλιακής δραστηριότητας.
Ακολουθεί η ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:
Κυρίες και κύριοι,
Τα τριάντα χρόνια λειτουργίας του Ναυτιλιακού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιά, αποτελούν έναν σημαντικό σταθμό τόσο στην εκπαίδευση, στο επίπεδο της γνώσης και στο περιεχόμενο των σπουδών στους φοιτητές, όσο και σε εκείνο που αφορά στη συγκρότηση εξειδικευμένων επαγγελματιών στο χώρο της ναυτιλίας.
Μετά από τριάντα χρόνια λειτουργίας του Ναυτιλιακού Τμήματος του Πανεπιστημίου σας, τα θετικά αποτελέσματα είναι συγκεκριμένα αντανακλώνται στη στελέχωση των ναυτιλιακών εταιριών που λειτουργούν στη χώρα μας.
Μέσα από ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών, το οποίο επικαιροποιείται και εκσυγχρονίζεται, ανάλογα με την εξέλιξη στην αγορά, στην τεχνολογία και στον διεθνή ανταγωνισμό, οι απόφοιτοι του Ναυτιλιακού Τμήματος, είναι σε θέση να συμβάλλουν αποφασιστικά στην περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας στη χώρα μας.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θεωρεί ότι ο τομέας της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των στελεχών της Εμπορικής Ναυτιλίας, αποτελεί την σημαντικότερη παράμετρο για την ασφαλή και εξειδικευμένη ναυσιπλοΐα, χωρίς την ύπαρξη της οποίας η περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας, θα παραμένει από στόχος, απλά ένα ζητούμενο.
Η ναυτιλία αποτελεί για τη χώρα μας ένα σημαντικό μέγεθος για την συνολική ανάπτυξη της οικονομίας.
Η χώρα μας είναι παραδοσιακά ένα ναυτικό έθνος, καθώς η ναυτιλία αποτέλεσε την παλαιότερη μορφή απασχόλησης των Ελλήνων και το βασικό στοιχείο της ελληνικής οικονομικής δραστηριότητας από την αρχαιότητα.
Η εκτεταμένη ακτογραμμή των 16.000 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 7.500 περιβάλλουν τα 2.000 νησιά και βραχονησίδες των ελληνικών θαλασσών, υπήρξε ένας από τους βασικούς παράγοντες που οδήγησε τον ελληνικό λαό στην ναυτιλία και βοήθησαν στην άνθιση της ναυτικής τέχνης.
Σε αυτήν την παράμετρο θα πρέπει να προσθέσουμε και τη στρατηγική γεωγραφική θέση της χώρας μας, που βρίσκεται στο σταυροδρόμι θαλασσών, ηπείρων, χωρών και πολιτισμών.
Άλλωστε δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν σημαντικό μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς, καθώς βρίσκονται στην καρδιά του δικτύου διασυνοριακών μεταφορών, το οποίο στηρίζει την εφοδιαστική αλυσίδα και επιτρέπει το διεθνές εμπόριο.
Θα πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη ότι μέσω των θαλάσσιων μεταφορών διακινείται περίπου το 80% του όγκου του διεθνούς εμπορίου.
Το μεγάλο ερώτημα που τίθεται και η μεγάλη πρόκληση ταυτόχρονα, αφορά στο περιεχόμενο της επιδιωκόμενης περαιτέρω ανάπτυξης της ναυτιλίας.
Επιδιώκουμε αυτή η ανάπτυξη να έχει δίκαιο και ανθρώπινο περιεχόμενο, με τον παραγόμενο πλούτο να διαχέεται σε όλους όσοι μετέχουν στην παραγωγή του πλούτου στο πλαίσιο της ναυτιλιακής δραστηριότητας.
Πιστεύουμε ότι δεν νοείται υγιής Ναυτιλία, χωρίς την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των πληρωμάτων, χωρίς τη διασφάλιση αξιοπρεπών αμοιβών και συνθηκών εργασίας, χωρίς την εφαρμογή μέτρων που θα διασφαλίζουν την προστασία της ζωής και της υγείας των πληρωμάτων.
Κυρίες και κύριοι,
Μετά από οκτώ σκληρά χρόνια λιτότητας που έθεσαν στο περιθώριο μεγάλα τμήματα της κοινωνίας και συρρίκνωσαν τον παραγόμενο πλούτο της χώρας, γυρίζουμε σελίδα.
Οφείλουμε να προχωρήσουμε στη δίκαιη ανάπτυξη.
Σε αυτή την ανάπτυξη βασικό μέγεθος αποτελεί η ναυτιλία, την οποία υπηρετεί η παρεχόμενη εξειδικευμένη γνώση και η εκπαίδευση.
Η προσφορά του Ναυτιλιακού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιά είναι ιδιαιτέρως σημαντική και ως τέτοια τη χαιρετίζουμε, συγχαίροντας τους συντελεστές της.