Το Gigtripping, η αναζήτηση αυθεντικών εμπειριών και η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι μόνο μερικές από τις τάσεις που τροφοδοτούν την ακμάζουσα ανάπτυξη του ταξιδιωτικού τομέα, σύμφωνα με την Παγκόσμια Έκθεση Ταξιδιών για την Αγορά Ταξιδιών που δημοσιεύθηκε σήμερα (4 Νοεμβρίου).

Η έκθεση, η οποία παρουσιάστηκε σήμερα κατά την έναρξη της WTM, αποκαλύπτει ότι η ταξιδιωτική βιομηχανία αναμένεται να αναπτυχθεί με ταχύτερο ρυθμό από την παγκόσμια οικονομία τα επόμενα 10 χρόνια. Η έρευνα διεξήχθη από την Tourism Economics, μια εταιρεία της Oxford Economics και κορυφαίο παγκόσμιο οικονομικό φορέα πρόβλεψης και παροχής ποσοτικής ανάλυσης.

Δείχνει ότι κατά την επόμενη δεκαετία, ο κλάδος βρίσκεται σε καλό δρόμο για να καταγράψει ετήσια ανάπτυξη 3,5%, ξεπερνώντας την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη του 2,5% ετησίως κατά την ίδια περίοδο. Μέχρι το 2035, ο ταξιδιωτικός κλάδος αναμένεται να δημιουργήσει περισσότερα από 16 τρισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 12% του παγκόσμιου ΑΕΠ.

Η αύξηση οφείλεται σε μια μετατόπιση της καταναλωτικής συμπεριφοράς, καθώς οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στις δαπάνες για ταξίδια, αποκαλύπτει η έκθεση.

Ο τρόπος που ταξιδεύουμε αλλάζει

Το 2025, τα παγκόσμια ταξίδια ανέκαμψαν από την οικονομική ύφεση που ακολούθησε την πανδημία, φτάνοντας σε νέα επίπεδα ρεκόρ. «Οι διεθνείς αφίξεις αναμένεται να αυξηθούν σε περισσότερες από 1,5 δισεκατομμύριο φέτος, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ που είχε επιτευχθεί το 2019».

Η μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής σε έναν προορισμό έχει γίνει ολοένα και πιο δημοφιλής, αντιστρέφοντας την προηγούμενη τάση των περισσότερων αλλά μικρότερων ταξιδιών. «Αυτή η μετατόπιση είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτη στη Μέση Ανατολή, όπου η διάρκεια των ταξιδιών έχει αυξηθεί κατά περίπου τα δύο τρίτα σε σύγκριση με το 2019», αναφέρει η έκθεση. Η αυξημένη προβολή της Σαουδικής Αραβίας και οι σημαντικές επενδύσεις στις υποδομές σε ολόκληρη την περιοχή μπορεί να είναι μεταξύ των λόγων για τους οποίους οι επισκέπτες επιλέγουν να παραμείνουν περισσότερο σε αυτό το μέρος του κόσμου.

Αλλαγή συμπεριφοράς μεταξύ των καταναλωτών προκαλούν επίσης οι κλιματικές παράμετροι. Παράγοντες, όπως η υπερβολική ζέστη και οι πυρκαγιές, έχουν οδηγήσει σε μια αναδυόμενη τάση μετατόπισης της ζήτησης από την αιχμή του καλοκαιριού σε περιόδους μεσοπρόθεσμης ή εκτός εποχής. Αυτό έχει επίσης πυροδοτήσει την τάση των «ψυχρών τουριστικών προορισμών», με τα ταξίδια σε ορισμένες σκανδιναβικές χώρες – Σουηδία, Νορβηγία και Φινλανδία – να αναμένεται να αυξηθούν κατά 9% το 2025, ξεπερνώντας τους πιο παραδοσιακούς καλοκαιρινούς προορισμούς.

Το πού πάμε είναι το ίδιο αλλά και διαφορετικό

Οι προορισμοί που περιλαμβάνονται στη λίστα επιθυμιών αναμένεται να παραμείνουν δημοφιλείς, με τους 50 κορυφαίους αστικούς προορισμούς να αναμένεται να σημειώσουν αύξηση 20% στις διεθνείς αφίξεις τα επόμενα πέντε χρόνια, με το Ντουμπάι και την Μπανγκόκ να ηγούνται της τάσης. Η έκθεση αποκαλύπτει επίσης ότι, καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν νέες εμπειρίες και σχέση ποιότητας-τιμής, οι εναλλακτικοί προορισμοί γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς, με την Αλβανία και το Ελ Σαλβαδόρ να παρουσιάζουν ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια.

Το Gigtripping βιώνει ένα encore

Μία από τις μεγάλες τάσεις για το 2024 δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης, με τον ρόλο μεγάλων εκδηλώσεων, όπως η περιοδεία Eras της Taylor Swift, να αποτελεί κινητήρια δύναμη στις ταξιδιωτικές αποφάσεις. «Οι ζωντανές εκδηλώσεις, συμπεριλαμβανομένων αθλητικών και μουσικών εκδηλώσεων, κατέχουν εξέχουσα θέση σε αυτόν τον τομέα ανάπτυξης. Σύμφωνα με την Allied Market Research, η βιομηχανία ζωντανών εκδηλώσεων αναμένεται να αναπτυχθεί κατά σχεδόν 6% ετησίως τα επόμενα πέντε χρόνια, ξεπερνώντας την αναμενόμενη ανάπτυξη σε ολόκληρο τον κλάδο. Οι προορισμοί ενθαρρύνουν ενεργά τους μεγάλους καλλιτέχνες που κάνουν περιοδείες να φιλοξενήσουν εκδηλώσεις στις πόλεις τους μετά τις επιτυχίες μιας σειράς συναυλιών υψηλού προφίλ».

Γίνομαι βαθύς και προσωπικός

Η αναζήτηση για πολιτιστικά πλούσιες προσφορές, όπως η συνάντηση με ντόπιους και η δοκιμή τοπικών φαγητών και ποτών, αναγκάζει τον κλάδο να επικεντρωθεί στην αναμόρφωση των δραστηριοτήτων του, με μεγαλύτερη έμφαση στις χειροποίητες εμπειρίες και την αφήγηση ιστοριών. «Οι σημερινοί ταξιδιώτες αναζητούν όλο και περισσότερο πιο μοναδικές εμπειρίες και αυθεντική αλληλεπίδραση με τις τοπικές κοινότητες», αποκαλύπτει η έκθεση. «Αυτό προκαλεί επίσης και άλλες αλλαγές στη συμπεριφορά, καθώς περισσότεροι ταξιδιώτες επιλέγουν λιγότερο πολυσύχναστους προορισμούς, με αλλαγές στην εποχικότητα σε ορισμένα μέρη του κόσμου».

Η τεχνολογία είναι μια δύναμη αλλαγής

Η τεχνολογία βοηθά ολοένα και περισσότερο στη δημιουργία εξατομικευμένων και ουσιαστικών ταξιδιωτικών εμπειριών. Οι πλατφόρμες άμεσων μηνυμάτων, όπως το WhatsApp, βοηθούν τις επιχειρήσεις να παρέχουν εξατομικευμένες και τοπικές πληροφορίες. Οι εφαρμογές ταξιδιών κερδίζουν επίσης εξέχουσα θέση, με τις καθηλωτικές υπηρεσίες και τις ψηφιακές πλατφόρμες να παίζουν κρίσιμο ρόλο στο ταξίδι του επισκέπτη, από το όνειρο και τον προγραμματισμό έως την κράτηση. Τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, εν τω μεταξύ, έχουν γίνει πιο σημαντικά στην παροχή εξατομικευμένων εμπειριών. Η αυξημένη ψηφιακή αυτοματοποίηση στους κόμβους μεταφορών, με βιομετρικά στοιχεία και έξυπνα συστήματα ασφαλείας, σημαίνει μια ταχύτερη και πιο ομαλή διαδικασία κατά το ταξίδι. Με λίγα λόγια, η τεχνητή νοημοσύνη έχει γίνει γρήγορα ένας σημαντικός μοχλός ζήτησης, με τρεις φορές περισσότερους επαγγελματίες του τουρισμού να λένε ότι τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης θα βοηθήσουν στην αύξηση, αντί να μειώσουν, τις συνολικές ταξιδιωτικές δαπάνες.

Περισσότερες επιλογές φέρνουν περισσότερους λόγους για ταξίδια

Η αύξηση της χωρητικότητας στα αεροπορικά ταξίδια και τα ταξίδια με κρουαζιέρα, καθώς και στα καταλύματα, συμβάλλει επίσης στην τροφοδότηση της ανάπτυξης. Η επέκταση των αεροπορικών εταιρειών συνεχίστηκε με ρυθμούς τα τελευταία χρόνια, με πάνω από 15.000 νέα αεροσκάφη σε παραγγελίες από την Boeing και την Airbus. Ο κλάδος της κρουαζιέρας έχει επίσης δείξει ραγδαία ανάπτυξη από το τέλος της πανδημίας, με τους επιβάτες κρουαζιέρας παγκοσμίως να αναμένεται να ξεπεράσουν τα 38 εκατομμύρια το 2025. Αναμένεται να δρομολογηθούν 15 νέα πλοία μέχρι το τέλος του έτους και νέες μάρκες να εισέρχονται στην αγορά, συμπεριλαμβανομένων των κρουαζιέρων AROYA για την αραβική αγορά. Εν τω μεταξύ, στον τομέα των καταλυμάτων, το 2025 αναμένεται να είναι μια ακόμη ισχυρή χρονιά επέκτασης, με πάνω από 500.000 νέα δωμάτια ξενοδοχείων σε όλο τον κόσμο να αναμένεται να ανοίξουν κατά τη διάρκεια του έτους, με ένα επιπλέον εκατομμύριο δωμάτια υπό κατασκευή.

Τελικά…

Δεν είναι όλα καλά νέα, προειδοποιεί η έκθεση. Ενώ υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης στις περισσότερες περιοχές, οι άμεσες προοπτικές στη Βόρεια Αμερική είναι «λιγότερο αισιόδοξες», με τις εισερχόμενες αφίξεις στις Ηνωμένες Πολιτείες να αναμένεται να μειωθούν κατά 6% το 2025 – πράγμα που σημαίνει ότι τα υψηλά επίπεδα του 2019 είναι απίθανο να ανακτηθούν μέχρι το 2029. «Ενώ οι προοπτικές για τα ταξίδια είναι ισχυρές, οι οικονομικές και γεωπολιτικές αντιξοότητες αποτελούν άμεση ανησυχία. Οι νέοι εμπορικοί δασμοί που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση Τραμπ προσθέτουν στο επιχειρηματικό κόστος και τώρα μετατρέπονται σε υψηλότερο πληθωρισμό καταναλωτών, γεγονός που υπονομεύει το εισόδημα και την αγοραστική δύναμη. Η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα σχετικά με το επίπεδο των δασμών που επιβάλλονται δημιουργεί πονοκεφάλους για τον κλάδο βραχυπρόθεσμα»