Τη νέα εποχή στον χώρο του τουρισμού, καθώς και τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι Έλληνες ξενοδόχοι το 2017, ανέδειξε η 6η Γενική Συνέλευση των μελών του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), που ολοκληρώθηκε σήμερα στο Εκθεσιακό Κέντρο Metropolitan Expo.
Στη ΓΣ επισημάνθηκε ο σημαντικός θεσμικός ρόλος του ΞΕΕ στην ενίσχυση και εξασφάλιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος της χώρας και τονίστηκε η ανάγκη συνεργασίας μεταξύ επαγγελματιών καταλυματιών, αλλά και γενικά μεταξύ τουριστικών επαγγελματιών, για την παροχή κάθετων και ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους επισκέπτες, δεδομένο που δύναται να αποτελέσει διέξοδο βιωσιμότητας των επιχειρήσεων.
Στο πλαίσιο της εναρκτήριας ομιλίας του ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Γιώργος Τσακίρης, υπογράμμισε ότι η επιτυχία της ανόδου στις αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα το 2016 δεν κεφαλαιοποιήθηκε ανάλογα από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Όπως σημείωσε, παρά την αυξημένη τουριστική ζήτηση, στην πλειονότητά τους, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ασθμαίνουν, υπό το βάρος της υπερφορολόγησης, της έλλειψης ρευστότητας, της πολυνομίας και του αθέμιτου ανταγωνισμού. Αναφερόμενος στις νέες πραγματικότητες που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος, υποστήριξε:
– Με την εισβολή του digitality στην τουριστική οικονομία, το μεγαλύτερο μέρος των τουριστικών κρατήσεων γίνεται, πλέον, ηλεκτρονικά και από κινητά τηλέφωνα. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι πελάτες, πλέον, πρώτα αναζητούν το γρήγορο wifi και μετά τη σάουνα ή το χαμάμ.
– Οι Online Travel Agents γιγαντώνονται και το μερίδιο αγοράς τους ξεπερνάει πλέον αυτό των παραδοσιακών Tour Operators, την ίδια στιγμή που διαρκώς αναδύονται νέες αγορές και νέοι προορισμοί.
– Βιώνουμε, ήδη, τις ανατρεπτικές συνέπειες που προκαλεί η ανάπτυξη και εξάπλωση της sharing economy, όπως έχει επικρατήσει να ονομάζεται η ενοικίαση σπιτιών ως τουριστικών καταλυμάτων. Αυτή η ανάπτυξη της σκιώδους οικονομίας πλήττει, σε πρώτο στάδιο, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Όπως επεσήμανε ο κ. Τσακίρης, «η οριζόντια φορολόγηση, η πολυπλοκότητα της νομοθεσίας, η ανοχή και ενίσχυση του sharing economy, οι ασφυκτικές περιβαλλοντικές προϋποθέσεις που έχουν οριζόντιο χαρακτήρα, όλα κατατείνουν, είτε στον αποκλεισμό, είτε στην τελική εξάντληση της μικρομεσαίας επιχείρησης και επιχειρηματικότητας».
Καταλήγοντας, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος υποστήριξε ότι θεμελιώδεις προϋποθέσεις για να κερδηθεί το μεγάλο στοίχημα επιβίωσης των παραδοσιακών αδειοδοτημένων μορφών φιλοξενίας είναι: 1) Η παροχή ποιοτικών, πιστοποιημένων και value for money υπηρεσιών. 2) Η εισαγωγή τεχνολογιών αιχμής στην παραγωγή, διάθεση και πώληση των ξενοδοχειακών υπηρεσιών. 3) Η διαμόρφωση καινοτόμων ξενοδοχειακών προϊόντων ελκυστικών στα νέα πελατειακά κοινά που σχηματίζονται. 4) Η υιοθέτηση πολλών τιμολογιακών προσεγγίσεων του προϊόντος, δηλαδή του multipricing, με σεβασμό στο value for money του προϊόντος. 5) Η επιθετική διείσδυση της ξενοδοχίας στο sharing economy και η υιοθέτηση των τεχνολογιών και πρακτικών τους. Η λογική πολλών συνάδελφων που ακόμη και σήμερα αντιμετωπίζουν το φαινόμενο του sharing economy ως «μόδα που θα περάσει», είναι αφελής και πρέπει να εγκαταλειφθεί. 6) Η επένδυση σε νέα ταλέντα και στην ψηφιακή κατάρτιση των στελεχών των ξενοδοχείων. 7) Η συνεργασία. Μία λέξη ξένη στην κουλτούρα των ξενοδόχων, αλλά νομοτελειακά απαραίτητη στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται. Οι συνεργασίες μεταξύ επαγγελματιών καταλυματιών, αλλά και γενικά μεταξύ τουριστικών επαγγελματιών για την παροχή κάθετων και ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους επισκέπτες αποτελούν τη διέξοδο βιωσιμότητας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεών και κυρίως των μικρομεσαίων.
Από το βήμα της 6ης Γενικής Συνέλευσης, παρουσιάστηκαν ακόμη η νέα δράση του Επιμελητηρίου που αφορά την ανάπτυξη προτύπου για τον χαρακτηρισμό ξενοδοχείων ως Boutique Hotel, η ηλεκτρονική διαδικασία ένταξης στο πρόγραμμα «Ελληνικό Πρωινό», το οποίο, πλέον, είναι ανοικτό και σε μη ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και, τέλος, η μέχρι σήμερα πορεία της πρότυπης ολοκληρωμένης ψηφιακής πλατφόρμας διαχείρισης προορισμού, το «Trip2Athens».
Κατά τη διάρκεια της Συνέλευσης πραγματοποιήθηκε ο οικονομικός απολογισμός της προηγούμενης χρονιάς και ακολούθησαν οι παρεμβάσεις προέδρων των Ξενοδοχειακών Ενώσεων της Ελλάδας.

Μελέτη ΙΤΕΠ

Ξεχωριστή θέση στην εκδήλωση είχε, όπως κάθε χρόνο, η μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) «Επιδόσεις τουριστικού τομέα 2016-Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ξενοδοχειακού δυναμικού». Πρόκειται για τη έρευνα που ακτινογραφεί τα χαρακτηριστικά του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας. Αφορά την ανά περιφέρεια ποιοτική ανάλυση των στοιχείων της ελληνικής ξενοδοχίας, όπου αποτυπώνεται και η φέρουσα ικανότητα τουριστικής ανάπτυξης των Περιφερειών της Ελλάδας. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΤΕΠ, η απασχόληση στα ξενοδοχεία, τόσο τον Μάιο, όσο και τον Αύγουστο του 2016 αυξήθηκε κατά περίπου 4% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2015.
Κοινός τόπος είναι ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος, από το 1990 έως σήμερα, παρουσιάζει σταθερή ανοδική πορεία με αιχμή του δόρατος την αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού. Την περίοδο 1990-2016 τα ξενοδοχεία αυξήθηκαν κατά 52% σε όρους μονάδων και κατά 81% σε όρους δωματίων, ενώ το μέσο μέγεθος των δωματίων κινήθηκε ανοδικά κατά 19% από 35 δωμάτια το 1990 σε 41,8 το 2016. Το 1990 τα ξενοδοχεία 5* αποτελούσαν μόλις το 5% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού (σε όρους μονάδων αποτελούσαν λιγότερο από το 1%). Το 2016 το ποσοστό των 5* ξενοδοχείων έχει υπερτριπλασιαστεί και αποτελεί το 16,6% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού. Ταυτόχρονα, μειώνεται και το ποσοστό των ξενοδοχείων που ανήκουν στη χαμηλότερη κατηγορία, αφού από 10,6% που ήταν το 1990, κατήλθαν σε ποσοστό 6,7% το 2016. Το προφίλ της ελληνική ξενοδοχίας ανανεώνεται συνεχώς, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΤΕΠ, δεδομένου ότι την περίοδο 2008-2016 άνοιξαν 1.428 νέα ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 46.594 δωματίων. Όμως, ταυτόχρονα, διέκοψαν τη λειτουργία τους 1.001 μονάδες συνολικής δυναμικότητας 28.666 δωματίων.
Το 77% των μονάδων που άνοιξαν εντάχθηκαν στις τρεις υψηλότερες κατηγορίες ξενοδοχείων (82% σε όρους δωματίων), ενώ από τις μονάδες που διέκοψαν τη λειτουργία τους, περίπου το 28% προερχόταν από τις τρεις υψηλότερες κατηγορίες (52% σε όρους δωματίων). Τα περισσότερα νέα ξενοδοχεία δημιουργήθηκαν στο νότιο Αιγαίο (23%). Ακολουθεί η Κρήτη με 14% και η Πελοπόννησος με 12%. Σημαντική άνοδος στην ανέγερση νέων ξενοδοχειακών μονάδων παρατηρήθηκε και στην Ήπειρο με 9,5% και στην Κεντρική Μακεδονία με 8,8%. Στο νότιο Αιγαίο και την Κρήτη καταγράφηκαν και τα υψηλότερα ποσοστά των ξενοδοχείων που διέκοψαν τη λειτουργία τους (17,5% και 15,9%, αντίστοιχα). Ακολουθούν η Θεσσαλία και η Αττική, όπου τα ποσοστά των ξενοδοχείων που διέκοψαν τη λειτουργία τους ανέρχονται σε 9,5% και 8,4%, αντίστοιχα.
Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια του 2016 άνοιξαν 79 νέα ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 2.844 δωματίων. Ως προς τη δυναμικότητα των νέων ξενοδοχείων (δωμάτια) το 72% υπάγεται στις δύο ανώτερες κατηγορίες. Παράλληλα, διέκοψαν τη λειτουργία τους 74 ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 2.604 δωματίων. Πάντως, η πλειονότητα των μονάδων που διέκοψαν τη λειτουργία τους ανήκουν στις τρεις χαμηλότερες κατηγορίες (75% της δυναμικότητας).
Σύμφωνα με την έρευνα, δεν παρουσιάζονται σημαντικές διαφοροποιήσεις στα ποσοστά των ξενοδοχείων ως προς την τάξη μεγέθους της πληρότητας που επιτυγχάνουν, αλλά και της μέσης τιμής διάθεσης των δωματίων, τόσο τον Μάιο, όσο και τον Αύγουστο.
Τον Μάιο, το 75-77% των ξενοδοχείων έχουν πληρότητα μέχρι 70%, ενώ, αντίθετα, τον Αύγουστο, το 76-77% των μονάδων παρουσιάζουν πληρότητα άνω του 70%. Τόσο τον Μάιο, όσο και τον Αύγουστο, η πλειονότητα των ξενοδοχείων διαθέτει τα δωμάτια σε τιμές που κυμαίνονται από 41-60 ευρώ. Τέλος, τον Μάιο, η μέση τιμή διάθεσης των δωματίων διαμορφώνεται κάτω από 80 ευρώ για το 80-81% των ξενοδοχείων. Το αντίστοιχο ποσοστό για τον Αύγουστο κυμαίνεται περίπου στο 75%.

απε